Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpen89
Hej!

Idag när jag kört ca 10 mil hör jag hur det tjuter när jag kör i en rondell. Trodde det var bilen framför som lät. 10 mil senare hör jag samma ljud igen vid en rondell. Är då nästan hemma så kör vidare. I varje vänstersväng så tjuter det som fan. När jag kommit hem känner jag att höger bromsskiva bak sett bakifrån är glödhet så hissar upp bilen och märker att det går trögt att snurra hjulet och hör att bromsen ligger på bra mycket. När jag tänker efter har det flera gånger låtit som att bromsen ligger på just där men det har varit så lite så inget jag brytt mig om. Jag inbillar mig även att bromsverkan är lite ojämn när jag bromsar hårt.

Vad kan ha hänt? Bromsbeläggen ser bra ut. Har oket gett upp? Bilen ska in på service på onsdag men skulle vilja få en liten heads up innan jag får kallduschen där. Så typiskt att det händer en fredag då allt stänger för helgen :-(O)
Användarvisningsbild
av Bosse78
Kolven går väl inte tillbaka pga rost. Kan räcka med att bända lite på den så den åker tillbaka en bit.
Användarvisningsbild
av Anders E
Kan ju även vara beläggen som fastnat i oket.
Har hänt mig och det räckte med byte av belägg.

Kör dock inte med bilen då ett överhettat ok kan paja helt.
Användarvisningsbild
av Vojje
nja, problemet är väl knappast att oket blir överhettat utan snarare skivan och i förlängningen hjullagret
förmodligen bara att byta oket
av Jimpen89
Tack för svaren. Så drygt att bo i lgh när man ska meka. Ingenstans att stå...

Bilen får stå fram till onsdag då. Man hoppas ju på beläggen men är väl det dyraste man åker på
Användarvisningsbild
av Anders E
Vojje skrev:nja, problemet är väl knappast att oket blir överhettat utan snarare skivan och i förlängningen hjullagret
förmodligen bara att byta oket
Jo men ett överhettat ok kan mycket väl paja och varför riskera den kostnaden?
Användarvisningsbild
av Vojje
vad är det som kan "pajja"? Oket är sannolikt redan kasst. Finns oket att köpa på B-tema, annars kostar det 1500-2000:- ?
Användarvisningsbild
av Bosse78
Jag har varit med om detta ett flertal tillfällen och det har åtgärdats med att som jag tidigare skrev bända lite så kolven åker tillbaka, och sen se till att börja använda bromsarna lite mer aktivt!
Senast redigerad av 1 Bosse78, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Jimpen89 skrev:Ja min bromsning kan jag då säga att det inte är något fel på. Bromsarna får då jobba då jag kör bilen.
Att man inte använder bilen dagligen kan också vara en orsak att kolven hinner fastna. Hursomhelst poängen var: prova att bända lite bara. Hjälper oftast!

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]

V90 läggs ner.

Och bestyckat med alla tillbehör eller en gan[…]