Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av chris
Hej härliga forum!

Jag försöker hjälpa farsan med att få ordning på hans Volvo 244 -79 (4 vxl + OD, 16800 mil). Igår körde jag bilen från Örebro till Göteborg. Under hela resan hördes det ett kraftigt vinande ljud. Om jag släpper gaspedalen vid 90 km/h, så upphör vinande direkt. Vinandet upphör även om jag vid samma hastighet trycker ner kopplingen. Tidigare har jag alltid trott att det är urtrampningslagret eller kardanens mellanlagring som spökar. Nu är jag inne på att det är in- eller utgående lager på växellådan som behöver bytas. Vad tror ni? Vad föreslår ni för åtgärd? OD funkar bra och bilen har som sagt endast gått 16800 mil.

(Det vinande ljudet har funnits där i herrans massa år. De senaste åren har bilen mest stått stilla.)
av vettec3
Jag tror att det är piniong lagret i bakaxeln som är slut.
Kryp under och rör kardan upp och ner där den går in i bakaxeln, kan man röra mer än
någon millimeter är nog lagret slut.

Att byta har jag förstått är svårt utan rätt verkyg och kunskap om hur det justeras.

/Kjell
av rid54
Med huvudväxellådan i 4:an och OD urkopplad, borde väl inga kugghjul vara belastade egentligen i växellådorna? Då bör inte något vinande höras därifrån, så det man då hör är sannolikt diffen. Jag hade en bil som lät som en gammal spårvagn tills jag lät en bakaxelkunnig shimsa om den. Lagren var OK, men den var dåligt hopsatt av någon i bilens historia. Slitet pinjonglager, som nämndes, kan ge oljud av detta slag, men det är inte en helt enkel procedur att byta o ställa in det hela sedan. Lagerljud i växellådan är mer malande än vinande i de flesta fall.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag tycker det låter som lagret på ingående axel i lådan sett sina bättre dagar, eftersom det slutar låta så fort belastningen på axeln försvinner eller ändras. Hade det varit bakaxeln skulle ljudet kunna ändra karaktär men ändå finnas kvar.
Användarvisningsbild
av Frrla
en tanke slog mig när jag läser detta. har du kollat så olja i låda och bakaxel är i rätt nivå? ett första steg kan ju vara att kolla så de inte är massa flisor i oljan (tappa ut den?). Alltså så inte magneterna är smockfull med flisor? Mer än normalt tänker jag (lite flist blir de alltid på dem).
Du kanske redan kollat detta? men de står inte någonstans att du kollat..

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]