NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kurokuro
Man ska ju tydligen skruva bort gaspedalen för att byta kupefilter...ganska bökigt.

Har skruvat bort gaspedalen men får inte bort kontaktstycket som man ska lossa!!

Det är ju nån röd spärr på den...ska den vara uppe eller nere när man ska lossa??

tackar för svar!
av CimmiC
Hej!
Jag bytte filter idag på min v50 - 05a och jag tryckte ihop lite på kanterna på kortsidorna och då lossnade den.
av Perty
kurokuro skrev:...ganska bökigt...
Tack för varningen. :-)-) Tänkte nästan ge upp innan jag kom på att de 2 "väggstyckena" bakom radiopanelen och under ratten också löns att ta bort. Sen fick jag vika och lirka filtret ganska mycket innan jag fick in det.
Användarvisningsbild
av RödC30
Det där med filterbyte för kupén är ju spännande.
Fråga 1: Om man lämnar in på Bilia etc för vanlig årlig service, visst ingår byte av kupéfilter i servicen? Eller brukar verkstaden fuska med detta? Erfarenheter?
Fråga 2: Det finns tydligen filter som innehåller aktivt kol, jag tycker det verkar vara en utmärkt idé, någon som byter själv och provat ett sådant filer? Erfarenheter?

Bra film som avhandlar ämnet :
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tror det är 3000 mils intervall på kupefiltret eller om det är två år... minns inte riktigt. Så på en sk. mellanservice byter man vanligen inte kupefilter.
av dieselputte
Tomas88 skrev:Tror det är 3000 mils intervall på kupefiltret eller om det är två år... minns inte riktigt. Så på en sk. mellanservice byter man vanligen inte kupefilter.

På min bil (V50 2.0D) byter de kupé och oljefilter varje gång jag servar bilen och har för mig att det står så i handboken också.

Jag får c 10 månader efter kupé filterbytet en skum kemisk lukt, typ nåt lösningsmedel, som försvinner 10-20 s efter jag startat motorn. Efter varje service upphör denna lukt, vilket jag tolkar som ett kvitto på att de bytt filtret. Vet inte varför jag får denna lukt då jag inte läst om någon annan som klagat på det. Meken hos Volvo säger dock att det är normalt med lite lukt efter en längre tid.

Snart fyller dock bilen 8 år varvid motor/elektronik försäkring upphör = ingen mer dyr service hos Volvo. Jag skall fixa allt själv efter den sista servicen som blir av innan bilen fyllt 8 år.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Kupéfiltret byts inte på min bil enligt bilbolaget.. de ingår inte i basservicen utan kan läggas till mot en extra kostnad på typ 600kr inkl filter och byte
räcker ju med att isåfall låta verkstaden byta varannan gång

skönt o slippa jävlas med det där själv
av dieselputte
Perra83 skrev:Exakt, inget byte på basservicen men på intervallen ingår filtret.
Skumt, alla de service som jag gjort mellan jämna tusental står det på kvittot/protokollet Volvo original service Bas 1 år på och där står det i bockat luftfilter kupe byte.

Sista servicen gick på 2439 kr inkl luftfiltret, finns det då en billigare service utan filterbytet?
av Raymond
Enligt Volvos serviceprotokoll skal kupefiltret byttes hvert år ved service. For en erfaren mekaniker tar det maks 2-3 minutter å bytte.

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]