Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej alla!

Har E-kort och kollade för skojs skull på regbeviset på min nya bil. Visste att den fick dra 1800kg men när jag läser högsta totalvikt på släpet med utökad behörighet så står det 1970kg??? Samtidigt står det att högsta vikt släpkärra är 1800kg och högsta vikt bromsat släp 1800 kg så vad sjutton står 1970 kilo för? Borde veta detta men har inte sett de nya reg.bevisen med utökad behörighet förrän nu. Har E-kort som sagt så det är ingen issue och jag får inte dra mer än 1800 kg oavsett men visst ser det konstigt ut? Gissar att en del med utökad behörighet tror att de får dra 1970 kg.....skulle inte de nya reglerna bli enklare??? Grannen har redan gjort denna miss.

Bild
av mattish
Problemet är att det är två olika vikter som anges.

De som heter tillåten dragvikt med B resp. B utökad är körkortsvikter och har inget med bilens kapacitet att göra öht! Den siffran som står för B är 3500- bilens totalvikt. Den siffran som står för B utökad är 3500+750-bilens totalvikt. (b utökad gör dig till behörig för 750kg till)

Det är alltid Max släpvikt punkt F.9 som man ska följa! Det är bilens max släpvikt.
av mattish
Tillägg till ovan!
Har du B utökad får du med din bil dra ett släp som har totalvikt 1970kg MEN bara det är lastad till max bruttovikt 1800kg! Så är det idag och så har det alltid varit med körkortsvikterna!

Bruttovikt = släpets tjänstevikt + ev. aktuell lastvikt!
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja, bilens totalvikt plus de 1970 blir 4250 ser jag nu. Det lär vara fler än min granne (som just tagit utökad behörighet) som tror att de får dra 1970 kg när de läser det nya reg.beviset.
Användarvisningsbild
av joel80
Så det betyder att man med utökat B-kort kan dra släp som är tyngre än de bilen får dra om totalvikten på båda fordonen inte blir mer än 4250kg.. men du får inte lasta mer än vad bilen får dra.

Vad händer om man lastar tyngre än bilen får dra då? Är det enda sättet man kan åka fast på då om polisen väger in släpet? Känns som att polisens tillsyn plötsligt blev lite krångligare.. Eller har det varit så med B-kort förut också? Att man kunnat dra tynge totalvikt på släpet än vad bilen klarar av bara man hållit sig till högst 3500kg?
Användarvisningsbild
av apersson850
Så har det alltid varit, med alla tänkbara körkort. Nu är det bara det att det finns ytterligare en totalviktsgräns att bokföra, alltså den där sammanlagda totalvikterna är 4250 kg (B96). Annars är det ingen skillnad alls.
Sen fanns det ju en regel till tidigare, den om att släpets totalvikt inte fick överstiga bilens tjänstevikt när man hade B-kort, men den är försvunnen nu.

Men det är alltid så att det finns två olika maxvikter. Den ena är den som ditt körkort duger till, och den andra är den som bilen duger till. För körkortet är det alltid totalvikterna som gäller, men för bilens begränsning är det bruttovikterna.

Transportstyrelsens släpvagnskalkylator är ett bra hjälpmedel för den som inte kan räkna själv. Slå in registreringsnumren TSP092 och UBG895, exempelvis, och någon sorts körkort. Med en sån liten fjuttbil får du med B96 dra en släp med en totalvikt på 2660 kg (det är vad ditt körkort duger till), men bilen får inte dra ett släp på mer än 1200 kg (det är vad den duger till). Du kan fortfarande dra ett släp som det i exemplet ovan, för det väger inte över 1200 kg tomt. Men du kan inte utnyttja lastvikten på 990 kg, för då väger släpet 1300 kg i totalvikt.
Använder du samma bil och provar med släpet SBU919 istället får du en kombination som den bilen aldrig kan köra, för redan tomt (tjänstevikt) väger det släpet mer än 1200 kg, som bilen får dra. Då hjälper det inte att körkortet klarar släpet - bilen gör det inte. Ta bilen LSS655 ihop med SBU919 och du får en kombination som den bilen klarar av, men nu är det istället körkortet som sätter stopp, om det bara är ett B-kort.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja, jo det där har jag ju lärt mig, men aldrig behövt praktisera i verkligheten då jag aldrig haft en bil som haft lägre högsta vikt på släp än att det kommit upp till över 3500kg.. så det har alltid varit B-kortsregeln jag fått gå på. :)

Blir lite annorlunda när jag får tummen ur och bokar tid för uppkörning för utökat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mattish skrev:Tillägg till ovan!
Har du B utökad får du med din bil dra ett släp som har totalvikt 1970kg MEN bara det är lastad till max bruttovikt 1800kg! Så är det idag och så har det alltid varit med körkortsvikterna!

Bruttovikt = släpets tjänstevikt + ev. aktuell lastvikt!
Alltså så att om föraren har BE kan släpet ha 3500 kg Totalvikt och vara lastad till 1800.

Med utökad B så får släpet max ha 1970 kg totalvikt och lastas till max 1800

Med B så får det ha max 1220 totalvikt och kastas till max 1220

Därför kan man inte dra min tomma båtkärra eller släpkärra efter en volvo på B eller utökad B även att de är helt tomma och bara väger några hundra kilo då de har 2000 kg totalvikt.

Har du en extra nyckel skulle jag testa med den f&[…]

Jag har läst tråden igen det var visst […]

spridare tätring

Jag har plockat upp kopparpackningar med cykel eke[…]

Schuko MY26

Vi har också defa laddaren som jag kör […]