Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av molokov
Behöver köpa en uppsättning 18" fälgar och har tittat runt.
Volvo original kostar ju som bekant en slant.

Men finns det kopior som är av bra kvalitet?
Och vad är egentligen kvalitet, vad kan hända om jag köper ett en uppsättning kopior?
Är det värsta som kan hända att lacken släpper och att jag åker på att köpa nya redan nästa säsong eller kan bilen eller vi som färdas i den riskera att skadas pga bristande kvalitet?

Halkade t.ex. in på denna sidan, fälgarna ser ju åtminstone fina ut på bilderna :wink:
http://www.blocket.se/alvsborg/NYA_18__ ... ?ca=22&w=3
Det står ingenstans att det är kopior men eftersom att det inte står ngt om original så är det förstås kopior.
Men priserna är ju överkomliga om kvaliteten är bra.
Men, vågar man köpa kopior?

Andra saker man bör tänka på?
Användarvisningsbild
av rikrd
Har precis köpt fälgarna som du länkar till (Ocean Storm 18"). Har inte kört många mil med dom på, men änsålänge finns inget att klaga på! :)

Vad skulle kunna gå fel?
Som med allt annat, man får vad man betalar för. Helt klart är det sämre kvalitet på kopior än äkta men det beror på hur du sköter om dom och vad du utsätter dom för. Jag har 18" Vulcanis kopior och efter 1,5 sommar så börja det släppa lite lite i den blanka ytan. Det är väldigt lite och inget som syns på håll, jag ser det bara när jag tvättar dom. Men det är ju trist.
Fälgarna lär inte göra så att ni i bilen skadas, snarare du bakom ratten. Kopiorna är iofs inte lika hållbara har jag fått känslan av t.ex om du kör i en grop eller nått. Men det som händer är väl att dom blir skeva lättare än ett par original. Kör du av vägen så lär det inte vara pga att du köpte kopior och inte original, du kan ju lika gärna få punktering eller spräcka en originalfälg.
av molokov
S.t.r.a.n.D skrev: Fälgarna lär inte göra så att ni i bilen skadas, snarare du bakom ratten.
Hur menar du då?

En annan sak jag funderat på, är det svårare att montera på kopior?
Tar sig volvos verkstäder t.ex. an denna uppgift?
molokov skrev:
S.t.r.a.n.D skrev: Fälgarna lär inte göra så att ni i bilen skadas, snarare du bakom ratten.
Hur menar du då?

En annan sak jag funderat på, är det svårare att montera på kopior?
Tar sig volvos verkstäder t.ex. an denna uppgift?
Okej, sorry, var lite otydlig..
Du skrev: "eller kan bilen eller vi som färdas i den riskera att skadas pga bristande kvalitet? "
Hur kan däck/fälg göra så att nån person i bilen skadas? Några exempel är punktering som gör att du kör av vägen eller att du råkar köra i en grop eller hål som skadar fälgen så pass mycket att det sker en olycka av det. I dom fallen spelar det ingen roll vad du har för fälgar. Får man punktering i hög fart hänger mycket på föraren hur det slutar.

Sen vet du ju hur det brukar vara vid vägbyggen och när dom rivit upp gammal asfalt, kan vara en kant som är nån cm. I det fallet kan du märka skillnad mellan original och kopior om du inte tar det försiktigt. Fälgar av lägre kvalitet kan vid en sån stöt bli skev/oval eller spricka om du kör för fort. Men det värsta som händer då är ju att det börjar skaka i bilen eller du får punktering i låg hastighet och inget av det är speciellt stor fara för liv och hälsa, snarare plånboken då.

Menar du montera däck på fälg eller hjul på bil?
Däck på fälg så har det nog mer att göra med däcket kvalitet än vad det är för fälg.
Hjul på bil är inte svårare att montera, ganska exakt likadant. Skillnaden är oftast att du måste ha centreringsringar (plastringar som sitter mellan fälgen och navet) för såna fälgar kan vara gjorda att passa fler bilmodellen med samma bultcirkel men olika nav.
Tror inte nån verkstad bryr sig om vad det är för fälgar. Ett par Volvo-kopior är ju som vilken eftermarknadsfälg som helst och majoriteten kör ju runt med såna.
av llesrof
Kopiafälgar är lite som Rolex-kopior - man försöker framstå som att man äger något som man inte har råd med. Hellre begagnade originalfälgar än kopior. Originalfälgar har ungefär samma andrahandsvärde som datorer. Det är en skön känsla att veta att man har riktiga saker :D
av s6025t
Tänk på att det är fel offset på kopiorna de har ET43 en originalfälg har ET55 det skiljer en hel del o man ser rätt fort på en bil om den har original eller kopior om de ska sitta på en bil som har dom originalmonterade sen har original ixion en mörkare färg (tech black matt) medan kopian har antracit färg
http://www.blocket.se/blekinge/Volvo_S6 ... .htm?ca=22
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-462832
av llesrof
s6025t skrev:Tänk på att det är fel offset på kopiorna de har ET43 en originalfälg har ET55...
Eh..? Nu vet vi väl inte ens vilken volvomodell trådskaparen har, men Volvo brukar ha ET 43, 49, 52 eller 55 beroende på modell.
av s6025t
Nej det vet vi inte men ixion original 8*18 har ET55 de finns i en smalare originalvariant till nya V40 7.5*18 med ET 52,5 så ixion med ET 43 går ju inte få tag i original iaf men visst ska man ha dom på en gammal 850 så passar kopiorna med ET 43 men då är den istället för bred med 8 tum de hade 7*17
av Lövet
Att måtten inte är identiska innebär inte att de inte passar eller är dåliga på nåt sätt. Oftast inga problem att sätta både större fälgar och lägre ET än fabriken gjort.

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]

Lufta koppling som inte går

Det där du skrev om att borra igenom en annan[…]

motorinställning

Min B230A motor är vevaxeln ett halvt varv f[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]