Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
Tidigare har jag levt med Volvoklonket i framvagnen. Nu, med en betydligt nyare bil än jag är van vid, slipper jag ju det. Däremot har jag lagt märke till att det pyser till (kort "snärtigt" pyspljud) när jag kör över gupp pch ojämnheter. Jag uppfattar det som ett framvagnsljud men det är oklart.

Är detta en egenskap eller ett missljud?

Bilen är en V70 T4 2012.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det är oljan i dämparen som låter om jag får gissa av din beskrivning. Kan höras åt båda håll dvs kompression och returdämpning. Skall bara höras utifrån dock, eller om du kör med öppet fönster.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är väl kolven i dämparen som rör sig upp och ner i oljan och det vore kanske märkligt om det inte ville ge ifrån sig lite ljud.
av Kryss70
Har hört samma vid ett antal gånger med öppen ruta under sommaren. Alltid vid djävulska farthinder t.ex. in i rondeller och vart de nu finns placerade.
Tar man dessa i "för hög hastighet", eller om de är riktigt vidrigt byggda så niger bilen tillräckligt hårt.
Servicetekniker

@Johannes1975 , @Johannes1975 , Kompetensen g&ar[…]

V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]