Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av panorama
Kul grej när jag var på väg hem ifrån södra europa i veckan. Bilden är tagen efter att jag kört 15 mil med hastighet på ca 90-100..

Bild
Bil: XC60 D5 R design.

Kan någon slå mig ;) Ladda upp och visa...
Användarvisningsbild
av meko
He, he, snyggt! På vår T4F R-Design Powershift brukar det stå typ "500 km till tom tank" som bäst! :wink:
(Fast det går att köra den så snålt att det går ihop sig. Kör alltid på etanol! :lol: )
Användarvisningsbild
av Camel
Under en långresa 2011 med min 2,5FT MY11 visade displayen 157 mil kvar till tom tank. Bilden togs vid 12 körda mil efter senaste tankning. Det betyder att prognosen var totalt 169 mil på en tank (70 liter). Det blir en prognos på ca 0,41 l/mil i snitt med ottomotor.... :D
Bilen kördes på bensin vid tillfället. För er som höll på att svimma av förvåning kan jag meddela att prognosen inte höll hela tanken ut. :mrgreen:

Bild
Användarvisningsbild
av Camel
Jo, nästan även om jag inte höll exakt 140 km/h hela tiden så varierade farten kring 120-140 km/h. Men utför Alperna på sydsidan från Schweiz ned mot Italien motorbromsade jag nästan hela tiden på 5:ans och 6:ans växlar (= nästan noll förbrukning). Därav displayens värde. 8)

När det blev mera plant blev ordningen återställd. Om jag kommer ihåg rätt blev medelförbrukningen på hela tanken strax under 1/mil. :mrgreen:
av panorama
Camel skrev:Jo, nästan även om jag inte höll exakt 140 km/h hela tiden så varierade farten kring 120-140 km/h. Men utför Alperna på sydsidan från Schweiz ned mot Italien motorbromsade jag nästan hela tiden på 5:ans och 6:ans växlar (= nästan noll förbrukning). Därav displayens värde. 8)

När det blev mera plant blev ordningen återställd. Om jag kommer ihåg rätt blev medelförbrukningen på hela tanken strax under 1/mil. :mrgreen:

heheh impressive!! Du leder nu :)
av Raymond
Bild

Og dette var 10-15 mil etter tanking. Dette var på vei hjem fra fjellet, mye nedover med jevn køkjøring i 60-80 km/t. Så faktisk 1990 km rekkevidde etter en laaaaang utforbakke.
av volvoc70cab
Nu är jag en snäll människa som ej vill slå någon. Men senaste resan till Italien förbrukade vår Volvo XC60 FWD 0,52 liter per mil. Vi höll cirka 100 km/h med farthållaren inkopplad. Övervägande motorväg, men även körning på vanlig landsväg (85% resp. 15%). Jo, jag förstod att du menade förbrukningen för din bil som det gällde att slå !
Användarvisningsbild
av Camel
Imponerande låg förbrukning.

Min förra bil V70N 2,5T MY07 (bensin) gick att köra snålt den också men vi kom aldrig ned till mindre än strax under 0,7 l/mil. Under en semesterresa i Norge drog den något under 0,7 l/mil i snitt 2 tankar i rad (mätt vid pump). Familj och packning = nära fullastad bil. Lite bergsklättring med bilen är inkluderad, dock inga högre farter i Norge (svindyra fartböter). Ganska ok för en bensinturbobil i den storleken.

Färddatorn i min V70N 2,5T som visade 1000 km kvar till tom tank 37 km efter tankning.
Bild
VOC strul

Här med

Oppdatering - problemet løste seg når[…]

Stötdämpare bak

Det övre fästet verkar skilja på n[…]

Har alltså bytt motor i min Volvo 240 ifr&ar[…]