Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sven R
Jag skulle "bara" byta bakre bromsoket på min V70 (1999)
men fick först inte bort bromsröret från det gamla oket. Köpte nytt bromsrör, men fick då inte heller bort det gamla röret från den anslutande bromsrörsslangen. Muttern till nippeln gick bara rakt av, och nu sitter nippeln kvar i fästet. Bromsslangen är 15 cm och går över i nästa bromsrör, men det sitter illa till, och risken är väl stor att det inte lossnar där heller. Hur gör jag nu ??? Går det att gänga in en vänstergängad bult som kan dra ut nippeln ? Hoppas på hjälp ! Sven i Järfälla. :?:

Flyttad till rätt forum.
Mvh Ramon //Admin
av akre
Troligen fel forumdel för V70... någon moderator kanske kan flytta till rätt ställe.

Ja, bromsrören sitter som f*n i bromsoken. Däremot så var det inga problem alls att lossa röret från slangen. Jag använde en öppen nyckel (bromsrörsnyckel).

Nu tyckte jag inte de rören jag köpte på mekonomen var något vidare... inte samma material osv som original samt att koningen inte såg lika ut som original. Jag gjorde helt enkelt så att jag köpte ett koningsverktyg på MICRO och gjorde en ny kona i ändan på det gamla röret. Kapa röret så nära som möjligt vid oket. Jag körde med kapskiva på dremeln.

EDIT: Läste inte tillräckligt noga... du har alltså dragit av nippeln i andra ändan på första röret också... De där vänstergängade urdragarna är det sämsta skräp jag varit med om. Du drar av dom också. Det är väl bara att försöka med nästa skarv tills du får loss eländet.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]