NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken anger har jag ett brummande/vinnande missljud i min V50, 2009, 12 000 mil, vid hastigheter över 80 km/h. Det påverkas inte av höger- eller vänstersväng eller varvtal på motorn (lägger jag ur växeln är ljudet detsamma). Det stiger något i tonart med hastigheten, så det verkar hastighetsberoende. Jag sänkte trycket i däcken, som är nybytta Michelin Energy Saver, från 250 kPa till 210 kPa men det påverkade inte ljudet. Inga vibrationer. Jag har sökt med ljus och lykta efter förklaringar (googlat) men hittar inte någon lösning på mitt problem. Har någon av er några förslag?!
Jag skulle gissa på hjullagret eftersom jag hade precis samma symptom på min bil.
Det är nog bara ett begynnande problem.

Om du skall kontrollera detta så behöver du ha av bromsoken och bromsskivorna.
Styrpinnarna som oken sitter på lossas med en 7mm insexnyckel.

Hjullagren köps i moduler, kallas hjullagersats. De bakre är lätta att byta själv. De främre är lite trixigare, där behöver man ett pressverktyg.
Jag bytte det högra framlagret i våras. Det gick bra utan press. Slog ut det med en liten slägga, det gamla var ju inget att spara. Sedan satte jag på det nya genom att kyla ned det i frysen och värma hjulkransen i ugnen på 300 grader. Jag satte hjullagerfett i kransen ock släppte ner lagret:) Jag vill varna för två riskmoment. Håll koll på Abs-givaren i kransen i ugnen. Min satt som berget så den fick åka med in. Den smälter om man väntar för länge. Min blev lite mjuk det rättade till sig när det hela svalnade och den fungerar fortfarande:) Nästa gång ska jag försöka ta loss Abs-givaren efter en liten stund i ugnen. Varning två gäller montaget av lagret i kransen. Värmen sprider sig och det gäller att få i lagret rakt direkt innan det sväller fast. Det går verkligen fort. Det underlättar om man slipat bort den rost som gärna bildas i överkanten av kransen. Pressverktyg är säkert smidigare men ibland har nöden ingen lag:)
Nu hoppas jag att det är det andra framlagret som behöver bytas och inte någon drivaxel:) Det som gjorde mig osäker är att ljudet inte påverkas av sväng som i våras men det kommer med ökat slitage gissar jag utifrån din erfarenhet! Tack involvowetrust för det blixtsnabba svaret!!!
Tack själv för din utförliga beskrivning, jag har själv haft funderingar på just den tekniken du beskrer.
Du vet säkert hur man byter hjullager bak, men jag länkar en beskrivning från youtube ändå :)

Det underlättar att vara förbered innan man skrider till verket.
Snubben byter på en Ford Focus, men om du googlar lite så finner du att det är samma delar till en V50.

Angående ditt problem så gissar jag bara utifrån mina erfarenheter.
Jag trodde det var fel på bromsarna och när jag monterade av delarna kunde jag känna ett litet glapp i det bakre hjullagret,
inte mycket, knappt en mm skulle jag gissa och det gav samma missljud som du beskrev.

Hoppas att det löser sig. Skriv gärna tillbaka och berätta när problemet är löst.
Polestar 5

Nu går det bygga den. https://www.polestar.c[…]

Du måste nästan ha specialverktyget f&o[…]

Har flera modell V90 97-98 med automat. De har oli[…]

Vart står det att den stått i garage[…]