Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
Hej har en s80 T6.tycker det tar för lång tid innan lampan slocknar,efter att den stått en natt.Tar flera sekunder innan den slocknar.Är det oljepumpen?Byter olja o filter varje år helsyntet olja.Kör ca 1200 mil.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Blev det så successivt eller från en dag till en annan?
Användarvisningsbild
av greeeken
snepo skrev:Hej har en s80 T6.tycker det tar för lång tid innan lampan slocknar,efter att den stått en natt.Tar flera sekunder innan den slocknar.Är det oljepumpen?Byter olja o filter varje år helsyntet olja.Kör ca 1200 mil.

Hur långt har den rullat. Gjort rent vevhusventilation?
av rid54
Kan ju faktiskt vara nåt lurt med själva oljetryckskontakten, låter nästan mest troligt om motorn är omskött och inte utsatts för några konstigheter.
Användarvisningsbild
av snepo
vevhusvent rengjord 2000 mil sedan.Tycker det låter illa oxå innan lampan slocknar.
av Jester83
Snor denna tråd lite och passar på att fråga när lampan tänds.
Kollade precis olja i min v70 och nivån låg 2mm under min. ändå har inte lampan tänts/blinkat.
av rid54
Oljetrycket kan hållas uppe även om oljenivån är under MIN-märket, pumpens intag sitter så lågt som möjligt i tråget. För lite olja är ändå riskabelt, för man kan tappa trycket i svängar och dessutom förlorar man lite av den kylande effekten av oljan om det är för lite. Blir det alldeles för lite, så tappar man ju trycket såklart och då är det slutkört. Nivån ska hållas mellan strecken.
av rid54
För originalfrågan kan man ju säga, att det finns en hel del anledningar till dåligt oljetryck -- OM det nu är dåligt tryck! Är du orolig, måste du nog helt enkelt mäta trycket. "Förr i världen" kunde man enkelt skaffa ett T-stycke och skruva in där oljetryckskontakten satt, sedan anslöt man kontakten till ena utloppet och en manometer till det andra. Först med en tryckmätare kan du veta vad som händer med trycket när väl varningslampan slocknat.
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]