Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gizz
Jag var på bilprovningen idag och blev utsatt för ett nerslag. Bisiktningsmannen slog och slog och lyckades tillslut slå hål på frambalken på högersidan.
Så nu blir det till att fixa till detta enda fel.
Hur går man tillväga?
Är det bara att köpa en ny eller går det att svetsa?

Var och snackade med en verkstadskille i byn och han sa att det kanske inte gick för galven på bilen.

Är den galvad?

Bilen är en 440 2.0 SE -94. Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Gizz
Är det ingen som vet om 440 ifrån 94 är galvad eller ej? Går det inte att svetsa när det är galvat utan att riskera bubblor i galven?
Användarvisningsbild
av E-Pettersson
Galvanisering är ju bara en ytbehandling, så det är bara att slipa bort den galvade ytan sedan svetsa, det gör ju det samma om du förstör den galvaniserade ytan, du behöver bara slibba på lite rostskyddsfärg.

Och föresten om det vore galvat skulle det ju inte rostat....
Användarvisningsbild
av Gizz
Men är bilen galvad på typ dörrsidor eller så? Blir ju inte så snyggt om det bubblar sig där när man svetsat klart.
av Addekarlsson
Om dörrsidor är galvade, så lär det knappast påverkas av att du svetsar framvagnsbalken. :wink:
Som alltid, lyft av pluspolen när du svetsar bara, så ska din galv inte ställa till med några bekymmer.
Enda bekymret du kan få, det är om balken i sig är galvad. Då vill inte jag vara i närheten när det svetsas i den. Svetsa i galv, det är det inte många som vill göra.
Uppstår en grön låga vid svetsning och redigt illaluktande rök, så är det galvat. Röken som blir ska under inga omständigheter inandas.

Mitt råd, spring på skroten och leta en bättre begagnad balk, eller låt en erfaren svetsare ta hand om balken.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Gizz
Undras om den är svår att byta om man nu skulle hitta en bättre begagnad. Är det mycket jobb? Svårt? Någon som vet?
Funderar på att byta in bilen och köpa mig en annan Volvo.
Användarvisningsbild
av Mr B
Den är inte galvad, som sagt tidigare så hade den inte rostat annars. Samma gäller även dörrsidor osv, inte galvat. Tyvärr börjar det synas med i underkanten på dörrarna...
Användarvisningsbild
av Gizz
Jo tack det börjar synas lite i vissa kanter. Har iofs. fixat till det. Tack för svaren. Då är det väl bara att se till att få det svetsat då. Sen har man ett blankt besiktningspapper. :)
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]