- tor 04 jul 2013, 23:24
Hejsan.. Nu behöver jag någons hjälp.. Har en volvo xc70 årsmodell 01.. Vid gaspådrag så börjar bilen vibrera.. Det blev mest märkbart efter att jag bytt framdämpare som var helt slut.. Men tror inte det beror det.. ligger jag och kör med lugn gas så känner man sällan något.. bara ibland om det är små svackor i vägen, då bilen gungar till då vibrerar det till lite grann. men värst är det vid rejäla gaspådrag.. eller om man ligger och kör och det börjar gå upp för, då det blir lite mer tryck på grejerna, så börjar det vibrera.. jag lastade bagaget med 12 säckar betong och då gick det fan knappt köra bilen för det vibrera i hela jävla bilen fast jag försökte smyga iväg.. det konstiga är att det slutar så fort jag släpper gasen.. även med den lasten jag hade.. släpper jag gasen så vibrerar det inte ett dugg.. nu idag byttes det dämpare bak på bilen och då blev det lite bättre men känner det fortfarande när jag drar på.. känns som det är värst när jag gasar på rejält och svänger höger, och det blir tryck på vänstersidan.. svänger jag vänster och drar på är de inte lika farligt.. så kort sagt, det vibrerar kraftigt vid gaspådrag, men kan variera lite i hur mycket det vibrera.. släpper jag gasen så slutar det med en gång.. ska tillägga att när jag kör sakta på en dålig grusväg och lyssnar ut genom fönstret så låter det från vänster bak tycker jag.. ungefär som man tar en plåtburk med spik i och skrammlar till snabbt.. så låter det i ojämnheterna i vägen.. Hjälp mig snälla.. orkar inte med fanskapet mer.. Jag misstänker att det är drivaxeln, vänster bak.. eller kan det vara kardanen eller nått annat? Tacksam för hjälp här..
- By Sliff