- fre 12 jul 2013, 11:40
Sådär alla Volvonissor och nissar!
Nu har jag bytt både stötdämpare och bromsskivor på min V50 och kan berätta följande...¨
Byta stötdämpare:
Var väääldigt enkelt. Hissa upp bilen, gärna via bakaxel. Då kommer du åt båda sidor samtidigt. Skruva av hjulen. Sedan sitter stötdämparna monterade med 3 skruvar som tas helt från hjulhuset. 2st rakt upp i hjulhuset med 12mm skalle. Tas enklast med 12mm hylsa och lång förlängare. De sitter inte speciellt hårt. Sedan sitter det en skruv precis i underkant av svingen. Det är en skruv med 15mm skalle. Denna kan sitta lite hårt och även vara lite fastrostad/skit i gängerna. Spraya med 5-56 eller WD-40. Lossna några varv, spraya, skruva åt och lossna på nytt.. Jobba skruven fram och tillbaka tills du har den av. Lossna INTE hela skruven på en gång. Beroende på hur mycket skit/rost det finns i gängorna, kan gängorna då förstöras eller bulten gå av, så var försiktig och ha tålamod! När även denna är av, är dämparen lös och kan nu, via lite krångel, plockas bort. Stoppa i den nya och montera först de två skruvarna som sitter uppåt. När den stora skruven nedåt ska monteras, kan du uppleva att stötdämparen är lite "för lång". Detta avhjälps med en vinkelslip och en svets....-Nej jag skojade bara! :) Detta avhjälps med en andra domkraft under svingen. Hissa försiktigt upp svingen några millimeter, så att skruven kan monteras. -Klart! :)
Byta bromsskivor:
Detta borde egentligen också vara mycket snabbt och enkelt, om inte...;)
När bilen är upphissad och hjulen borta, skruva av de två skruvarna som håller bromsoket. Det är två skruvar, en i ovankant och en i nedankant på baksidan av oket. Skallen är 13mm. De kan sitta lite hårt, då många tillverkare tror att de mååååste vara låsvätska i gängorna...Skruven nedtill går ganska enkelt att komma till med diverse nycklar, men skruven upptill...Där har tillverkaren monterat både bromsslang och wire till handbromsen i vägen för skruven! Handbromswiren kan ganska enkelt tas bort, om man önskar, men att ta bort bromsslangen, skapar nytt arbete i form av luftning, så det tackar jag gärna nej till! Jag tog bort handbromswiren och letade sedan upp en 9/16 tums blocknyckel istället. En 9/16 tums nyckel är liiiite mindre än 13mm nyckel. Detta är användbart då en skallen är gammal/sliten/rostig. Ännu bättre hade det faktiskt varit med en 6-kants blocknyckel, men vet inte vart de finns att köpa. Normal är blocknycklar ju 12-kantiga och det ställer högre krav på passformen, om nyckeln inte ska "hoppa över..." Med min 9/16 tums blocknyckel på plats, kunde jag lossna skruven med hjälp av en minislägga/borrhammare. Se dock till att du slår på rätt håll och håll andra handen på nyckeln, så att den inte kryper ut det minsta! Med dessa skruvar lösa, kan nu bromsoket lyftas ut från skivan. Eller ja, bankas ut...Ofta har det p g a förslitning, bildats en kant på bromsskivan som gör att bromsoket måste bankas ut. När detta görs, förstörs samtidigt bromsklossarna, men i mitt fall ska de inte användas igen, så det gör inget. Montera ALLTID nya bromsklossar till nya bromsskivor! Efter att oket är borta kommer det enkla...Lyft bort bromsskivan som nu sitter lös. D v s på en fabriksny bil...På en som varit ute på saltiga vägar, blir detta lätt till ett tivoli! Jag sprayade med 5-56 runt alla hjulbultar och i navet. Testade sedan att banka med storsläggan. Inget hände. Då blev det stooora avdragaren. Inget hände trots att jag var våldsam! Gasverket stod på tur. Jag värmde så mycket jag vågade, utan att skada lager. Inget hände här heller. Nu blev jag ganska trött...Lösningen blev vinkelslig med en 1mm kapskiva. Jag klöv bromsskivan i ena sidan och slog sedan in en karroserimejsel som kil. Då lossnade skivorna till slut! Om du behöver gasverk eller vinkelslip, var extremt försiktigt! Vad gäller vinkelslip, se upp så att du inte går för djupt. Då förstörs underliggande axel! Hellre lite för lite, än för mycket. Även om du inte skär igenom hela skivan, brukar detta ge stor effekt igen. Med bromsskivorna borta är det bara att montera i omvänd ordning. Lägg gärna kopparfett mellan axel och baksidan av bromsskivan. Då går de att få av igen, när du t ex behöver byta hjullager...Likadant sätter jag alltid kopparfett, istället för låsvätska...;) på bromsokets skruvar. Om dessa är ordentligt åtskruvade lossnar de inte iaf, då det egentligen inte finns någon större belastning på dem! Även hjulbultar gillar kopparpasta! Däremot får det inte finnas fett/olja på bromsskivans bromsyta eller bromsklossarna. Var försiktig så du inte får dit fett. Får du det, måste de rengöras. Nya skivor är dessutom infettade och ska alltid rengöras med lacknafta/thinner/avfettning innan montering.
Om jag i förväg vetat exakt vilka nycklar jag behövde, disponerat en billyft och haft en fabriksny bil (d v s icke fastfostade bromsskivor), hade det hela lätt bytats på under 2h. Volvos pris för detta var lite drygt 7700kr. Till detta kommer även oljebyte på lite drygt 2000kr och nytt luftfilter på 500kr, som jag ville ha utfört samtidigt. Totalt ville Volvo alltså ha dryga 10200kr för detta. Jag beställde märkesreservdelar (Monroe/Mann etc) från Mr Auto och betalade 2700kr med UPS expressfrakt! Jag gillar absolut inte inte att mecka bilar. Jag hatar verkligen att mecka med bilar, olja, skit etc etc, men att ge bort 7500kr för att slippa, har åtminstone inte jag råd med! ;)
/Johanna