Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vento
Hej
Skulle gissa på att min vevhusventilation är täppt..
Ser ut som det ha tryckts ut olja ur påfyllningslocket och bilen hackar ibland på låga varv.
Ryker ganska mycket vid start.
Ryker ur oljelocket om man öppnar det när man kört med den.
Så tänkte kolla är det svårt att fixa det själv och vad för delar behövs för att göra detta?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Finns guide i tips&trix delen.
Att inga delar behövs stämmer inte. Det minsta du måste ha är ny insugspackning.
Olja samt filterbyte är rekommenderat också, och nya slangar är heller inget fel då dom gamla brukar vara rätt spröda. Min långa gick av på 3 ställen när jag tog bort den :roll:
av Vento
Okej tackar för svar men tänkte lite på hur lång tid tar detta? Behöver bilen till jobbet så måste bli klar med det när jag väl gör det.
Har inte direkt hållit på så mycket med bilar och meka och så men om man har alla grejor hur lång tid borde man kunna göra det på?
av Vento
Har en till fundering!
Hörde att man kan hälla i motorrengöring och köra med det ett tag innan man ska byta olja och filter, men hjälper detta mot täppt vevhusventilation?:)
av roh66
Lucif3r skrev:Finns guide i tips&trix delen.
Att inga delar behövs stämmer inte. Det minsta du måste ha är ny insugspackning.
Olja samt filterbyte är rekommenderat också, och nya slangar är heller inget fel då dom gamla brukar vara rätt spröda. Min långa gick av på 3 ställen när jag tog bort den :roll:
Helt rätt av dig! Tänkte lite fel här. :|
av Tommty
Vento skrev:Har en till fundering!
Hörde att man kan hälla i motorrengöring och köra med det ett tag innan man ska byta olja och filter, men hjälper detta mot täppt vevhusventilation?:)
nej,

Bytet tar allt emellan 3-12 timmar beroende på mekvana. det är en del skruvar som är gömda, samt att du får lossa på lite andra grejer för att få bort insuget.

själv tog det mig 2 dagar då vissa "nödvändiga" delar saknades samt att volvo gav mig fel insugspackning (kolla noga så du får rätt).
av Vento
Kan någon skriva en liten inköpslista på vad det behövs för slangar och så?
Vore jättesnällt!:)
Så får jag väl försöka he mig på detta och se hur det går!:)
I verktygsväg behövs de några specialverkets eller är det verktyg som man vanligtvis har hemma?:)
Tack på förhand!:)
av Tommty
tror det är samma delar som 850 så här har du listan (om du har gamla motorn förstås vilket jag tror du har)

Bild

rör är det stora som går mellan insuger och oljefällan, det 2 delade.

skulle rekomendera volvos orginal slangklämma till slangen som till till toppen då den är förjävligt att skruva fast. resten använd vanliga rostfria slangklämmor.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag avsatte 3 dagar för mitt byte, för att verkligen inte behöva stressa. 1a dagen demonterade jag allt, andra monterade jag allt och 3e böt jag olja och filter. Effektiv arbetstid kanske blev en 10h, och då anser jag mig väl rätt van att skruva och hålla på med liknande praktiska saker.
Men som sagt så stressade jag inte för 5öre, utan tog det lugnt och fint, kikade över lite andra saker när dom ändå var lösa, rengjorde lite samt kikade lite mer hur allt fungerar.
Att stressa med ett sådant här arbete är väldigt dumt, då det är dömt att man sätter en slang fel eller liknande.

För någon som gjort samma arbete några gånger skulle jag gissa att det skulle ta en 4-5h på sin höjd.
"Limp home mode" ?

Gåtan verkar vara löst, det verkar som […]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]