Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena, köpte mig en 16 ventilare häromdagen och det verkar som att motorn tror att den är kall hela tiden och chokar. Har rätt tomgång och bilen känns bra sålänge den är kall, fast när motorn gått upp till drifttemp ligger tomgången på ca 1400 rpm och det blir en plåga att köra.

Är det vanligt att "automatchoken" säger upp sig och hur fixar man detta?

MVH
Senast redigerad av 2 Vix, redigerad totalt 0 gång.
Hej Vix! Har du tur så är det ärg i kontakten till vattentempgivaren,den som går till styrenheten. Fyrkantig kontakt med stålbygel under insuget. Det finns två givare där,den andra går till tempmätaren.(ingen stålbygel). Titta noga inuti kontakten,rengör skrapa med en pytteliten mejsel el. liknande + crc 556. Blir det inte bättre får du byta givaren. 6-700 kr. på volvo.
Men motorn kanske drar tjuvluft.Spraya med startgas runt insugsidan på motorn. Varvtalsökning = tjuvluft.

Mvh.R.
roh66 skrev:Hej Vix! Har du tur så är det ärg i kontakten till vattentempgivaren,den som går till styrenheten. Fyrkantig kontakt med stålbygel under insuget. Det finns två givare där,den andra går till tempmätaren.(ingen stålbygel). Titta noga inuti kontakten,rengör skrapa med en pytteliten mejsel el. liknande + crc 556. Blir det inte bättre får du byta givaren. 6-700 kr. på volvo.
Men motorn kanske drar tjuvluft.Spraya med startgas runt insugsidan på motorn. Varvtalsökning = tjuvluft.

Mvh.R.
Hej och tack för svar.
Ja, det är vad jag fått fram av mina eftersökningar. Ska ta och spraya med startgas också men fastnade för det där med choke-grejen då det verkar precis som att det ökar succesivt ju varmare motorn blir. Tex: kall motor- 900 rpm, medium- 1000-1200 rpm, varm: 1200-1400 rpm. Går inte över 1400 men går ner väldigt långsamt efter acc.

Vilken av dem är till tempgivaren?
Fick höra av säljaren att bilen tydligen stått en längre tid innan han köpte den så ärg någonstans känns ganska trovärdigt.

Brukar givaren vara det som spökar? Vill inte slänga ut så mycket på en ny givare om det inte säkert är den. Går den att mäta upp? och i så fall, vilka värden ska det vara?
Får väl se om det ger några felkoder också, om dosan funkar dvs.

Mvh
Tungviktarn skrev:tror tomgångs motorn kärvat ihop brukar bete sig så då.
Ok, han sa han bytt den och att det blivit bättre än innan. Har kanske fått tag på en dålig till...
NilsO skrev:Kolla så gasspjället och spjällkontakten är rätt justerade!
Ska absolut kolla det också, tack,
men är det relevant när den beter sig så att den stiger med tempen? Borde den inte vara fel även kall isåfall?

Jag undrar vilken av kontakterna under insuget som är vilken? Har en vit längst till vänster, en grå till höger. Det ligger även en svart lös bredvid den vita som inte är inkopplad till något?

Har börjat felsökningen med att spraya över insugssidan med startgas (ingen varvtalsökning) och tagit ut felkoder. 1-1-1 på bägge hålen.
Vix skrev:
NilsO skrev:Kolla så gasspjället och spjällkontakten är rätt justerade!
är det relevant när den beter sig så att den stiger med tempen? Borde den inte vara fel även kall isåfall?
Ja, problemet med tomgång som "fastnar" finns beskrivet i Volvos handböcker om LH 2.4.

Allra först kan man prova att klämma åt slangen mellan tomgångsmotor och insug så ingen luft kan komma igenom. Då ska tomgången gå ner en bra bit under normalt (under 520 rpm tror jag det står, och det är inte ett fel om den går så lågt att motorn stannar). Gör den inte det finns en större luftläcka någonstans, eller har någon t.ex. försökt justera tomgången med skruven på spjällhuset.

Spjällkontakten kan man kolla med den inbyggda diagnosfunktionen (dvs med hjälp av diagnosuttaget).
Vix skrev:Ska absolut kolla det också, tack,
men är det relevant när den beter sig så att den stiger med tempen? Borde den inte vara fel även kall isåfall?
Jag höll på med en "massa olika saker" för jag trodde inte på att det kunde vara spjällhuset. Hittade en del andra fel (läckande grenrörspackning, läck i avgasrör både framför och bakom katten). Bytte Lambdasond, höll även på med tomgångsmotorn (rengöring, byte). Bytte även temp. givaren (den sitter främst, under 1-ans insug på B234 motorn). Sedan jag plockat ner och rengjort (även slipat bort "slitkanten" efter gasspjället) Justerat in spjället (väldigt noggrant) så det släpper igenom så lite ljus som möjligt (stoppskruven utskruvad) och sedan (noggrant) justerat spjället och spjäll kontakten. Läs gärna Blränsleproblem B234F. Mot slutet står det om spjällhuset. Jag kör också 16V motor. När allt är riktigt justerat ska motorn inte gå (ev. väldigt dåligt) när man "klämmer ihop" slangen till tomgångsmotorn.

Mvh
Lennart
Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]

Private Lady From Your Town - No Selfie - Anonymou[…]