Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NZ-Volvo
Hej!

Har en 740 –89 i kanonskick med en B230FT. Tyvärr har denna underbara motor skurit och bilen har stått stilla ett tag. Har planer på att byta motor men det finns ett problem, vi bor i Nya Zeeland och här växer inte volvo-motorer på träd. Dock har vi hittat en B230E för en rimlig summa pengar. Är detta en väldigt komplicerad procedur som inte värd att ge sig på? Är det någon som gjort något liknade som har lite råd och tips? Katalysatorn behövs inte här (finns ännu i dag inga krav på kat.) så det blir inga problem.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av ThaSaint
Inte så svårt, du får dessutom plocka bort massa elektronisk insprutning och skruva till lite annat när du ska ha en motor med K-jet.
Blandannat en kraftigare soppapump då k-jet kör med 5bars soppatryck.
(elektronisk insprutning, F,FT,GT,FK,ET t.ex kör 3bar)

Försök för guds skull leta rätt på en FT/FK motor.. tycker jag, det är det värt ;)

//Erik
av NZ-Volvo
Tack för svar. Ska bara byta så att jag kan få nått för den, är för fin för att skrotas eller säljas i delar. Fick tag på en kalas 940 när jag var på jakt efter den rätta motorn :) Räcker det med att byta pumpen under bilen eller måste matar-pumpen i tanken bytas också?
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]