Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snylften
Hallå

Som jag skrev i rubriken så krånglar min växellåda, eller om det är något annat. Jag ska försöka förklara men först lite om min bil.

Volvo V70
Årsmodell: 2011
Motor: Flexifuel 2.0
Antal mil: 2300 (service gjord hos Bilia Uddevalla vid ca 2200 )
Inköpt hos Bilia Kungälv vid 1500 mil.

Idag tankade jag i Gisslaved. När jag körde därifrån så växlde bilen väldigt konstigt. Det va som att den slängde i växlarna. Hela bilen skakade när den växlade till annan växel. Tänk er när man kör en bil med manuell låda och att du inte lättar på gasen när du trycker in kopplingen. Motorn rusar och sedan släpper du kopplingen snabbt och det blir ett ryck i bilen pga detta. Så kändes det när bilen växlade. Jag stannade bilen och stängde av den, tog ur nyckeln ur tändningslåset och hoppades på att datorn i bilen skulle få en slags omstart. Satte sedan i nyckeln och startade bilen och körde iväg. Då fick jag svårt att få upp den i hastighet samt att motorlampan började lysa. Jag parkerade vid vägkanten och ringde försäkringsbolaget. Som tur va hade jag Volvo assistans som täckte hyrbilskostnad och bärgning.

Min fråga är ifall någon här på forumet känner igen det här problemet? Någon kanske har vart med om liknande? Isåfall vad hade ni för försäkring och gick skadan under maskingarantin? Läste att jag hade en sådan försäkring som skulle täcka motorproblem som uppstod upp till 10 000 mil. Och min har ju bara gått 2300. Jag har Volvia försäkring.

Tacksam för tankar, frågor och svar.
Användarvisningsbild
av joel80
När köpte du bilen? Var det mindre än 6 månader sen gäller även konsumentköplagen som enkelt förklarar att alla fel som uppkommer räknas som ursprungsfel om inte säljaren kan bevisa att så inte är fallet. (Gäller alltså bara om man köpt från bilfirma.)

Då ska du kontakta de som du köpte bilen av och be dem åtgärda felet. Det ska inte kosta dig något.. Sen kan det ju som Perra säger också vara saker som ingår i själva bilens garanti.
av snylften
Tack för era svar. Jag köpte bilen 12 feb iår. Är ni helt säkra på att det är konsumentköplagen som gäller vid sådana här tillfällen? Kan man läsa mer om detta någonstans? Jag har personvagnsgaranti till 5 aug med en självrisk på 5500kr kan jag se när jag loggar in på minvolvo.volvocars.se
av snylften
Jag pratade med honom. Han säger att det absolut borde gå på 6 månadersgarantin. Men att han får svårt att göra nåt med bilen när den står i Gislaved. Han säger att jag ska be dom kolla på den så kommer dom höra av sig till Bilia Kungälv. Hoppas detta inte blir något problem sen när någon ska betala, det är det jag är mest rädd för.
Användarvisningsbild
av joel80
Försök kommunicera via mail.. eller om möjligt säg efter att du pratat med dem att du gärna bekräftar det ni bestämt via mail. Speciellt viktigt att du i ett senare tillfälle (om du får problem) kan bevisa att du påtalade felet före det gått 6 månader.

Vill du veta med kan du kolla http://www.konsumentverket.se/Vara-omra ... igt-skick/
Du kan också ringa konsumenetvägledare på din ort och få råd och tips.. det är gratis.

6-månadersregeln är ingen garanti utan en lag.. man har ingen självrisk eller något sånt.
Det funkar alltid bäst om man kan få försäljaren att inte tycka man är dryg... :) Alltså inte gå på med lagar och regler hit och dit direkt.. Men det är bra att veta vad som gäller så man känner om försäljaren försöker smita undan sitt ansvar.
av snylften
Igår ringde dom från verkstaden precis innan dom skulle stänga. Dom kunde inte hitta vad det var för fel på bilen. Dom ser att den inte är hel och att den växlar konstigt osv men de kan inte se VAD som är fel.... lite oroväckande. Dom skulle fortsätta felsökningen idag. :(
Användarvisningsbild
av joel80
Hm.. fel som inte går att hitta är jobbiga fel.. men har du tur går du ur den här soppan med en nyrenoverad växellåda utan kostnad. :)
Uppdatera oss gärna på vad som händer..
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja köpte min S60 som ja hade på Helmia i Arvika och när ja misstänkte problem så efter ett samtal med säljaren kunde jag låta Rejmes här i Lindesberg kolla på bilen. Nya däck fick jag oxå då de fina nästan nya Pirelli däcken inte var runda :shock:

Även detta med växellådan kommer att lösa sig fint så oroa dig inte!

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]