Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StoraNorrland
Jag överväger starkt att köpa en Volvo XC60 2,4 litersmotorn, automatlåda, årsmodell 2013 - men har hört av en kamrat med XC60 av äldre årsmodell att bränsleförbrukningen är ganska hög. Har det hänt något på motorsidan på XC60 senaste årsmodellerna, dvs har bränsleförbrukningen sjunkit i takt med nya årsmodeller och i 2013 års modell?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Våran XC60 D3 AWD Automat -11 Drar ca 0,85 blandad körning, tror att automaten drar ungefär 0,1 liter mer per mil än en med manuell.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Ja den är lite modifierad, men inte så mycket sänkt ,13 års modell med automat och awd ligger på 0,68 och 11:an som jag har på 0,71 sen får man väl plussa på ca 1-1,5 dl per mil, har även kört på 0,72 men då var det mest landsväg.
av RCE
På XC60 D4 AWD MY14 utlovar de 0,53...ska bli spännande och se hur nära sanningen det är.
av Snider
Min XC60 D4 AWD MY13 (manuell) har nu gått ca 1500 mil och den uträknade förbrukningen vid förra tankningen låg på 0,68. Färddatorn visade 0,67 så det stämmer faktiskt riktigt bra. Annat är det med den gamla V70:n där färddatorn konstant visar ca 15% mindre än verklig förbrukning. :(
Jag kör mycket blandad körning, omväxlande stad och landsväg så jag är helt klart nöjd med förbrukningen.
//Snider
av RCE
FBeckius skrev:Hur går det med förbrukning på MY14?
Det går inte alls bra tyvärr. Hur jag än kör och vad jag än gör, så kommer jag inte under 0,68 l/m. Den förbrukning som specificeras kräver nog medvind i orkanstyrka och ett friktionsvärde på 0. Faktum är att jag aldrig haft en bil som ligger så långt ifrån verkligheten som denna. Sista mätningen körde jag 9 mil landsväg och släppte på gasen i god tid innan lägre hastighet, men icke!
av alebak
På langkjøring greier jeg 0,66 til 0,68 l/m, på blandetkjøring i Oslo blir det fort nærmere 0,8 til 0,9 l/m.

my12 XC60 D3 AWD automat
av volvoc70cab
Nyligen hemkommen från den årliga höstresan till Italien ( reser även ner till Italien i april). Vi kör en Volvo XC60 FWD manuell. Förbrukningen blev på den sista resan 0,49 liter per mil. Bör kanske tillägga att vi håller en mer modest hastighet. Det blir oftast cirka 100 km/h. Det är en behaglig hastighet då man är ute och reser. Jag vet att en del på detta forum tycker att man ska köra betydligt fortare, men det är inget problem att hålla denna hastighet i Tyskland. Detta påverkar även miljön till det bättre. Ps det är frågan om verklig förbrukning, och ej enligt bilens dator angivelse. Till sist vill jag nämna att varvtalet i denna hastighet ligger på 1700 varv per minut.

Jag har också graderad laddtrycksmätare[…]

Generellt erbjuder Volvo tillbehör som de ans[…]

Solenoid b4b

Tidigare PV hade mm gänga på vissa dela[…]

Farthållare 945

Glödtrådsvarnaren i sig har inget med f[…]