Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo245
#3474
tjena!
har en 245-90 med 4vxl man. låda vilket suger ganska hårt på en såpass ny bil.
jag har en gammal 4vxl+od låda liggandes, hur gör jag för att flytta över den till min bil?
passar det rakt av? kardan, el-inkoppling osv.

tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Sparkz
#3479
Kardan och kabelmatta med relä behöver du. Kabelmattan ligger för sig så det går fint att plocka ur en annan bil. Jag tror jag har en liggande om du inte hittar någon.
av Croner
#3487
Skruva dit lådan.. Och köp en kortare kardan från skroten..
Du måste byta hela kardanen för det är andra splines vid stödlagret..

Dethära med elen kan du göra så att du kopplar så att du plussar solinoiden på växelådan direkt med en vippströmbryare på
te.x instrument brändan..
Då kan du lägga i overdriven när du vill
Då får du hög och låg växel som du kan använda på alla
växlar utom backen..
Altså det jag menar är att overdriven funkar på alla 4växlar..

Så brukar vi göra på eporna när vi bara får köra på 2 växlar..
av volvo245
#3488
tack för svaren! det borde man ju klara av!
mm kabelmatta, exakt vad e det?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#3489
Kabelmatta, kabelhärva, alla kablar som behövs.

En liten varning för att köra överväxeln på andra växlar, lägre växel = högre vridmoment, överväxeln håller inte för det.
Glömmer du den inkopplad när du backar rasar frihjulet.
av volvo245
#3499
ok kabelhärva! hehe.. ja just det.. den pallar väl inte hur mkt vrid som helst..
av volvo245
#3515
satt o kolla lite på mekonomens sida, såg att d inte va samma koppling till 4vxlman som till den me övervxl, stämmer detta? d va heller inte samma växellådsfästen mellan de olika lådorna, betyder d att fästet måste bytas oxå?

ja undrar eftersom ja inte har nån koppling till min od-låda.

kanske gör ja bäst i att skaffa en 5vxl-låda, där kopplingen iaf tycktes va samma?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#3525
Du borde kunna köra med din gamla koppling.
Vet du vad det var för årsmodell på bilen som M46'an satt på? 84 eller 85 kom det "djupa" svänghjulet, som har en kant där tryckplattan sitter skruvad.
På en 240 jag hjälpte till att byta till en nyare motor från en 740 fick vi problem med att kopplingsgaffeln tog i sprängkåpan, det var lite utgjutningar där. Titta på ytan i botten på kåpan på din låda, runt ingående axeln. Är det slätt där, bortsett från knölen runt röret där urtrampningslagret sitter ska det inte vara några problem. Vi bytte till den gamla typen av svänghjul och koppling, men har du tändlägesgivare som går på svänghjulet kan du inte göra det.
Där var en sak till ja! Om du har givare på svänghjulet så kolla så det finns urtag för den i kåpan på den andra lådan.

Växellådsbalken är lika på alla, möjligen är det olika gummikuddar. Med M47 (5-vxl) sitter balken längre bak, men det finns färdiga hål för det.
av volvo245
#3528
nej ja vet ju inte va d e för årsmodell på han, skulle tro att den är äldre än -84 iaf.. men vet ej säkert.
men då får ja kolla på den om ja kan urskilja va d kan va..
mm tack för alla tips!

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]