Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har köpt mig en volvo 940 94 som dom bytt låda i till en M46 med OD. Men OD är ej inkopplad eller bytt knopp "spak" till en som är anpassad för OD. Utan sitter shortshift.

Så jag tänkte koppla in OD med hjälp an en vipbrytare.
Nu kommer frågorna

Hur ska man gå tillväga för att koppla in OD?
Ska man ha en återfjädrande eller fast vipbrytare?
Slutligen är det bara + man ska koppla in och isf vart ?

Förklara helst som om jag vore en 5 åring då jag är helt lost på M46 "OD"
Senast redigerad av 1 picko, redigerad totalt 0 gånger.
Har luskat lite en fast vipbrytare med konstant 12v på solenoid på lådan så ligger OD i och bryter man sedan strömmen så hoppar den ur?
Är det så lätt att koppla in den? Ser man lätt vart kontakten till solenoid sitter?
Ska under bilen inom dom närmsta dagarna va det tänkte.
ja, bara mata plus till solenoiden, dock så fungerar då od:n på alla växlar och det håller den inte för, kör bara med od:n i när du kör på 4:an. du kan ju koppla dit givaren som sitter i locket också på plusen så fungerar den bara när du har 4:an i. du ser hur du ska göra när du är under bilen.

solenoiden sitter längst bak på od:klumpen neråt mot marken, går inte att missa
Tackar för svar. Jo helt klart od skall bara kopplas in när man behöver den som en 5e växel. hittade en vipbrytare och sedan en dios som lyser så man kan inte missa att koppla ut den. Räcker det att säkra med 10A?

Om man kopplar in båda?
Är det 2 stift på solenoiden spelar det någon roll isf vilken man kopplar 12V på?

Bara så allt blir rätt.
Tror nog med att man fattar när man är underbilen. Men om man kan koppla fel så lär man ju garanterat göra det:P
Tackar för hjälpen vart en snik lösning med vipbrytare + till solenoden som bryts med vipbrytaren fungerar kalas bra.

Ska väl dit ett relä va det lider men känner jag mig själv rätt så kommer det inte ske:) va ute en repa på 25 mil säkert sparat in 1-2 dl/mil.
Frågan är bara varför man ej kopplar in den på en gång när man ändå byter låda.
Den är troligen inte inkopplad då 940 GL (antar att du har en sån) såldes med M47 93-94 och därför inte hade överväxel från början. Kom ihåg att du får absolut inte backa med överväxeln inkopplad då den rasar på en gång
päpplet skrev: Kom ihåg att du får absolut inte backa med överväxeln inkopplad då den rasar på en gång
När du växlar ner från 4-an med od inkopplad till 3-an får man ta det lite lugnt när det är orginalkopplat, annars skrapar det i lådan, det är inte bättre om den ligger i hela tiden. Tänk också på att oljepumpen sitter på utgående axeln i växellådan så där är inget tryck när du startar på 1-an. Har du då od-in inkopplad blir det "som en automatlåda" när trycket blir tillräckligt högt. Det tror jag sliter på "bromsbandet".

Mvh
Lennart
Jag vet att det satt m47 orginal. Men ägaren innan mig bytte till M46 där min fundering varför man ej kopplar in den på en gång:P.

Jag använder OD som 5ans växel enbart 70km/h + under 70 behövs den inte. Samt innan jag växlar från 4an till 3an kopplar jag ur den så det ej pajar är min tanke.

Tack för ni på pekade ang starta med OD samt backa visste det redan. Men väldigt bra att ni sa det om jag ej vetat om detta kunde det ha slutat i katastrof.

En så länge fungerar det kalas bra :D:D:D föredrar M46 före M47 goare utväxling.
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]