Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Golle
Hej!
Köpte nyligen en s80 aut. med strax över 40k mil på mätaren. Jag var medveten om automatlådor och färgen på oljan, dock inte att det faktiskt fanns en sticka. Det finns inga kvitton på oljebyte i lådan eller att den blivit utbytt, däremot en mängd andra dyra kvitton och en nästan fullstämplad bok.
Kollade färgen på stickan/lådoljan här om dagen (bilen varmkörd och igång) och färgen var ljusbrun.

Till frågan! är det värt att ens höra med verkstad om oljebyte? bilen har ju gått långt och frågan är om lådan håller särskilt länge, även om man gör oljebyte. Inget problem med lådan alls, den växlar mjukt. Däremot såklart ändå orolig.
Användarvisningsbild
av Kloge
Jag bytte på en 940 som rullat 29000 mil. Jag tog bort tråget och torkade rent. Mycket dynga... Gör detsamma om det går och skölj ordentligt
Användarvisningsbild
av Jackson75
Nu vet jag inte säkert, men har det inte varit lite si o så om en äldre automatlåda klarar ett oljebyte? Någon mer insatt får rätta mig.
Användarvisningsbild
av wissel
I detta fallet tror jag att " man rör inte en häst som springer".....möjligen ett enkelt
byte av oljan men inga sköljningar osv.
Men om jag vore du så skulle jag inte ens byta oljan. Lådan kan säkert hålla
ytterliggare ett bra tag om du inte börjar pilla o dra järnet med bilen !
Nu får jag säkert på skallen för detta men det är iaf. min åsikt....du kommer säkert att få flera åsikter
med helt andra förslag......
av sfa
Om man byter regelbundet så är det safe att byta olja lite när man känner för det.

Dock om man inte vet när det byttes senast alternativt är väldigt länge sedan så skulle jag inte heller rekommendera att byta olja utan att förvänta sig att konsekvenser.

Om vi säger att det var mycket länge sedan oljan byttes så har ju diverse packningar och annat ganska mycket avlagringar och dylikt.
Och om du då häller ur oljan och häller i ny så kommer den nya oljan att rensa ut rätt mycket gammalt skit och dra runt det i lådan altlernativt orsaka läckage.

Så funkar automatlådan bra så tror jag du ska släppa idén med att byta olja i onödan.
av 455_webley
Jag vill påstå att ingen fungerande låda mår sämre av att man byter olja.

Går lådan dåligt idag? Gör den inte det så är det inte för sent, påstår jag.
av Golle
Tack för svaren! är väl ungefär så jag också uppfattat det, att man nog gör bäst i att låta det vara. Lådan växlar ganska jämnt och fint, utan problem.
av Per L
Jag skulle utan vidare skölja lådan med ny olja!
Ny olja är alltid bättre än gammal olja och vad är det som säger att ny olja drar med sig skit bättre än gammal olja!?

Gor det att ta bort tråget och göra rent är det säkert också bra!

Per L
Användarvisningsbild
av sthlm
Alla har vi åsikter och det inkluderar mig.
Men finns det några belägg för att en automat rasar för att man spolar ur den?
Jag skulle vilja att någon med insyn i hur en Volvolåda fungerar ger sig till känna och förklarar vad det är som det så farligt spola ur dom?
Personligen väckte jag liv i en automat med 25000mil på mätaren med olja svart som spillolja och den verkar rulla fint än.

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]