Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlRo
Vad hände?

När jag skulle åka hem efter jobbet så böjde ett relä? att ticka med snabb intensitet, det lät ungefär som en blinkers, fast med dubbel hastighet. I displayen stod det att något var fel på antisladd-systemet och så gick inte bilen att starta. Startmotorn gick runt, men det blev ingen tändning. Jag tog ur nyckel och provade igen, samma sak. Då bröt jag strömmen genom att lossa batterikabeln. Då försvann tickandet, felkoden och bilen startade.

Precis innan så hade det dragit över ett rejält skyfall, så det bara dundrade i taket på jobbet, kan detta skyfall ha med detta att göra, fick vibrationerna något att "balla ur" eller vad fan hände, är det något som kommer att hända igen, vågar man åka iväg i midsommar med bilen? Detta är aldrig hänt tidigare. Tacksam om någon har några teorier om vad som hände..
Användarvisningsbild
av greeeken
CarlRo skrev:Är det ingen som har några teorier om vad som hände?

Som manga ggr for så kola status på ditt bilbatteri.
Snabbt tickande reläer och att bilen ej startar later som dåligt batteri.
av CarlRo
greeeken skrev:

OK, kan batteriet vara dåligt fast det inte märks för övrigt, startmotorn drar ju snabbt runt motorn (jag har precis kört 70 mil, så batteriet borde vara fulladdat (såvida det inte är något fel då)?
av tomsa
CarlRo skrev:
greeeken skrev:

OK, kan batteriet vara dåligt fast det inte märks för övrigt, startmotorn drar ju snabbt runt motorn (jag har precis kört 70 mil, så batteriet borde vara fulladdat (såvida det inte är något fel då)?
OM batteriet är ok så är det naturligvis fulladdat efter 70 mil körning om laddsystemet funkar som det ska.
Men som grundläggande regel innan man börjar debattera detta ämne så är som alltid:
  • Kolla batteriets kondition och ålder
  • Kolla laddningsstatus
Vet man inte hur man gör detta eller inte har "utrustning" för det så leta upp antingen nån som har mätinstrument mm eller skaffa själv.
När detta är gjort och "löst" och problemet ändå är kvar då kan diskussionen börja.
Annars blir det typ " det rinner vatten på köksgolvet,jag tror det kommer från kökskranen hur kan detta hända och hur kan man fixa det själv ? Måste man ha specialverktyg? Är det 10:ans nyckel på muttern? osv :D

Har du kollat dessa saker?
Inte vatten på köksgolvet då för isåfall ska ta det i annat forum ;-//
Användarvisningsbild
av Jackson75
Tomsa, säga vad man vill men du beskriver verkligen finfint hur logisk felsökning går till :D
av CarlRo
Jag tycker inte att jag beskrev felet så diffust som "tomsa" vill göra gällande, med liknelsen om vatten på köksgolvet, så det finns ingen anledning att göra sig lustig. Bilen har tidigare fungerat felfritt, en mängd olika fel uppstod helt plötsligt efter ett kraftigt skyfall, bl.a. så "tände" inte bilen, men startmotorn drog runt motorn utan minsta tecken på svaghet. Efter att ha brutit strömmen så försvann alla fel. I mina öron så låter inte detta som att batteriet är det troligaste. Jag ställde frågan här för att höra om någon var bekant med felet eller har liknade erfarenheter, och det är möjligt att bilen kan bete sig konstigt om batteriet är svagt, men jag har inte fått några andra indikationer om det eller att bilen inte laddar som den ska, men jag ska givetvis kolla det med.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Sådana diffusa fel bör man kolla genom att läsa ur felkoder. Det blir så mkt spekulation annars.
av tomsa
CarlRo skrev:Jag tycker inte att jag beskrev felet så diffust som "tomsa" vill göra gällande, med liknelsen om vatten på köksgolvet, så det finns ingen anledning att göra sig lustig. Bilen har tidigare fungerat felfritt, en mängd olika fel uppstod helt plötsligt efter ett kraftigt skyfall, bl.a. så "tände" inte bilen, men startmotorn drog runt motorn utan minsta tecken på svaghet. Efter att ha brutit strömmen så försvann alla fel. I mina öron så låter inte detta som att batteriet är det troligaste. Jag ställde frågan här för att höra om någon var bekant med felet eller har liknade erfarenheter, och det är möjligt att bilen kan bete sig konstigt om batteriet är svagt, men jag har inte fått några andra indikationer om det eller att bilen inte laddar som den ska, men jag ska givetvis kolla det med.
Men frågan kvarstår:
Har du kollade de sakerna jag skrev samt ev felkoder som Jackson75 skriver.
Annars blir tråden lång utan riktig lösning.
av CarlRo
Jackson75 skrev:Sådana diffusa fel bör man kolla genom att läsa ur felkoder. Det blir så mkt spekulation annars.
Det var spekulationer jag villa ha :-)

Fast det är ju sak samma vad bilen kostar n[…]

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]