Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mattias892
Får fel kod 223 signalfel från tomgångs ventil.
när man startar den så går den upp till ca 1500 varv, sedan när den börjar bli varm så ökar den uppåt och sedan vid ca 2000varv..

Tändstift, kablar, lmm 010 luftmängdmätare bytt till ny. tomgångsmotorn bytt till ny! allt är tätt vid insug mm.
stryper jag slangen till tomgångsmotorn så går den ner i varv.. så det är tätt. kollat oxå anslutningen på sladden på motorn med manometer och den ledde inge ström..

Vad kan felet vara??
Tacksam för svar!! =)

bilen har stått i 9år.. gått 12000mil...
av picko
Vicka på sjället så ska det klicka till. Ett vanligt strul detta om man ej får kontask ordenstligt mellan justeringskuven och spjället. Skruven sitter under det svarta hjulet som gasviren sitter på. Testa där om den ej har kontakt där så fungerar ej tomgångspjelet som det ska och bilen stiger till 1500Rpm varm runt 2000Rpm.
Användarvisningsbild
av lennarte
picko skrev:Vicka på sjället så ska det klicka till. Ett vanligt strul detta om man ej får kontask ordenstligt mellan justeringskuven och spjället. Skruven sitter under det svarta hjulet som gasviren sitter på. Testa där om den ej har kontakt där så fungerar ej tomgångspjelet som det ska och bilen stiger till 1500Rpm varm runt 2000Rpm.
Både rätt och fel. Det ser inte riktigt likadant ut på 8V och 16V motorn. På 16V motorn sitter rullen med gasvajern under insugningsröret med ett stag till spjället. I alla fall på min (745 -88B) men jag har farthållare, så det är kanske annorlunda på min. Gasspjället hade jag problem med i alla fall. De ville gärna stanna kvar vid c:a 1500rpm och ibland mer. Väldigt noggrann rengöring av spjäll och spjällhus, framför allt, centreringen av spjället vid återmontering. Det ska (med stoppskruven utskruvad) nästan inte släppa igenom något ljus alls. Läs gärna "min tråd Bränsleförbrukning B234F", i slutet (om man hoppar över AC problemen) står där en hel del. Det finns fler trådar om detta, sök på spjällhus så hittar du. Jag blev i alla fall av med mina problem, den ligger "nästan spik" på "rekommenderade" 800rpm nu.

Mvh
Lennart
Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]

Piggare vid låga varv, där kompressorn […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]