- mån 10 jun 2013, 11:52
Varför vill du inte ha en modern bil med elektroniskt styrd insprutning?
A och K är som sagt förgasarmotorer. A brukar ha en Zenith-Strombergförgasare medan K brukar ha en förgasare vars exakta namn jag just nu har förträngt på grund av att den var så bedrövligt dålig. Mer krångel än nytta! Undvik K-motorer.
E-motorer har det så kallade K-jet insprutet. Ett primitivt och i dagens läge omodernt insprutningssystem. Men det fungerade på sin tid. F-motorerna hade det betydligt modernare LH 2.2 och senare LH 2.4.
En motorjournalist gjorde en gång en sammanfattning: En bra förgasare kunde i bästa fall reglera och hålla en fungerande bränsle/luftblandning under 4 olika körlägen/belastningslägen. Med detta avser man alltså ett idealt blandningsförhållande mellan bränsle och luft under den aktuella körsituationen. Man skulle kunna jämföra det med uttrycket Lambda 1.
Det omoderna K-jet klarade ungefär 1500 sådana situationer. LH 2.4 klarar ett par hundra tusen olika blandningar och kör/belastningssituationer.
Detta var aktuell HighTech för 20 år sedan. Tänk på hur det då kan se ut i dagens nytillverkade bilar.
Du frågade lite om årsmodeller i början. Man kan säga att i grova drag, det finns bara något exakt datum för detta, så gällde ju förgasare och A-motorer i majoriteten av bilarna på senare halvan av 70-talet. Insprut fanns, men var ännu primitivare än K-jet. Det kom någon gång i början på 80-talet, exakt vet jag inte. Samtidigt fanns förgasarmotorer och något år i mitten på 80-talet kom K-motorn. Det var ett försök att leva upp till kraven på renare avgaser, men gick mycket dåligt. Den motorn blev inte gammal. Någon gång på senare halvan av 80-talet kom LH 2.2. Och då börjar vi komma in på verklig elektronik i bilarna. Det fanns, som jag sa tidigare, med Lambdasond och katalysator, men det var inget lagkrav på det. Det kravet började gälla 1/7 1988 och då hade LH-systemet utvecklats till LH 2.4.
Datumet här 1/7 kan vara viktigt att känna till, för det är brytpunkten på det som kallas 88 a eller 88 b. "a" var alltså dom tidiga bilarna och "b" dom senare. Normalt sker ju modellförändringar i september varje år inom bilvärlden. Men här kom det alltså mitt i kalenderåret.
Det här har varit en utgångspunkt från Volvo B21 och 23/230-motorerna. Men dom flesta bilfabrikat gick igenom samma utveckling. Dock var USA föregångare då dom redan på 70-talet införde blyfri bensin och katalysatorrening som lagkrav. K-jet och LH-systemen fanns i flera andra välkända fabrikat, Mercedes, SAAB, VW, Porsche, etc. etc.
Så ta dig en fundering på vad som verkligen är bäst när du skall leta efter en bil. En förgasarbil utan styrelektronik som bara krånglar och ryker sot och gift. Eller en insprutningsbil där en dator övervakar motorns förbrukning och effekt.
Lite överkurs: Lambda 1 är inte ett påhitt av politiker och miljöföreträdare. Det är i stället nästan som en naturlag där bränsle och luft har en idealisk blandning för mest effekt till minst bränsleförbrukning och avgasutsläpp. Det kallas för Stokiometrisk blandning. Sökbart ord.