Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pearley
När jag tog bort oljestickan på morsans v70 lät det ungefär som när man kopplar bort tryckluftsslangen på en kompressor.. :shock:

Tog bort tråget och hittade en massa koks där, vevhusventen var helt täppt. Har haft bort ventilkåpan och dammsugat ner i oljekanalerna. Har gjort iordning det nu men kan inte få stopp på oljeläckaget. Har bytt packboxarna på kammarna och även hängt på ett nytt rem kitt.. Har haft loss VVT hjulet pga packboxarna, det sitter på insugskammen på denna motor.

Innan bytet av packboxarna på kammarna så gick oljan åt fort........
Nu har ja lyckats få hejd på det så det går nog bara åt 1L/mil.

Nästa steg tror jag är att byta packboxen på veven.. Hur kan jag kontrollera VVT hjulet när jag ända hänger av remmen igen??
Pratade med den lokala Skobes om VVT hjulet, ett nytt ca:2800kr men de trodde inte att det kunde läcka där...???? :-O)
Jag såg en grön oring i hjulet, men de var inget de visste något om... Någon som bytt bara den?

Är det vanligt att VVT hjulet börjar släppa igenom olja eller kan det vara så att de kommer med remmen upp och hamnar i princip överallt??
Bilen har gått 24k och är dåligt servad...

Mvh P

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]