Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av DieselD5
Dags för nya sommardäck, har fått erbjudande om bra pris på dels Michelin Energy och även Michelin VX4.
Men vilka ska man välja, har för mig att VX4 är ett allväders däck men det kanske funkar bra ändå på sommaren, någon som har provat?
Energy däcken verkar ju inte vara så bra på våta vägar enligt vissa tester så hmm....
Någon som vet?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag tror spontant att några energy-däck inte är något att sätta på en v70 (stridsvagn). Har svårt att tro att det gör så fantastiskt mycket nytta och precis som du så har jag aldrig hört att dom ska ha särskilt bra köregenskaper.....
Användarvisningsbild
av joel80
Köp ett riktigt sommardäck för sommarkörning.. Ett "allvädersdäck" är aldrig lika bra då det istället är halvbra på allt. Sen får du troligen inte använda det som vinterdäck ändå om det kallas "allvädersdäck" och inte vinterdäck.

När det gäller förbrukningen gick min förbrukning upp med typ 10% när jag bytte från vinterdäcken till sommardäcken nu i våras.. men det berodde nog mest på att jag gick från 16" till 17" och från 225 i bredd till 245.
Men det har betydelse med vilket däck du väljer.. även om det kanske inte blir så mycket som 10%.

Råd&Rön har för övrigt utsett Michelins Energy Saver till bästa köp.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Jag köpte nya Nokian V härom veckan, och dom är i alla fall mycket tystare än vinterpuckarna.
Och om man ska tro dears propaganda så är dom sjukt energisnåla, men jag har då inte märkt någon skillnad.

http://images.search.yahoo.com/images/v ... =altavista
Användarvisningsbild
av helgonet1
joel80 skrev:Köp ett riktigt sommardäck för sommarkörning.. Ett "allvädersdäck" är aldrig lika bra då det istället är halvbra på allt. Sen får du troligen inte använda det som vinterdäck ändå om det kallas "allvädersdäck" och inte vinterdäck.

När det gäller förbrukningen gick min förbrukning upp med typ 10% när jag bytte från vinterdäcken till sommardäcken nu i våras.. men det berodde nog mest på att jag gick från 16" till 17" och från 225 i bredd till 245.
Men det har betydelse med vilket däck du väljer.. även om det kanske inte blir så mycket som 10%.

Råd&Rön har för övrigt utsett Michelins Energy Saver till bästa köp.
Jag kör på Energy Saver. Tycker att det är mycket bra däck, både på torrt och vått väglag. Ska jag peka på nån nackdel så är det att de tenderar att låta mer när de börjaar att bli slitna. Annars mycket bra däck.
Felkod

Vad ska där vara kopplat? Där ska ju i[…]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]

Låscylinder

Tänkbart.. Du lär ju få byta cylin[…]