Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 360
Har en 740 GLE-88 som den senaste tiden blivit trögstyrd, men också "ryckig" i styrningen (lätt och trög om vartannat). Kollade servooljan och den behövde fyllas på, men jag fyllde på för mycket så det gick ovanför maxstrecket. Vet inte om det har något samband alls, men i en sväng idag (ngn km efter att jag fyllt på för mycket olja) lät det från motorrummet - ett surrande relativt högt ljud - och sedan la motorn av. Startade på nytt och efter ett par försök startade motorn igen och har sedan gått normalt. Otrevligt med ett motorstopp man inte vet orsaken till. Vet ju inte i vilken situation det händer nästa gång! Kollade förresten om det kunde vara bensinrelaterat och fyllde tanken som tog emot 55 liter. Den rymmer väl 60, så det borde ju inte varit det, även om detta hände precis efter en lång nedförsbacke, eller?
Någon som har en susning om vad det kan röra sig om: Styrningen (servopumpen, styrväxel,överfyllning av olja, ..?) och stoppet (som då kan bero på?) oberoende av varandra - eller ngt samband?
av 360
Kollat styrningen och det var servopumpen som lagt av.Tydligen skall man kunna se att servooljan rör sig då motorn är i gång och man rör ratten kraftigt. Misstänker (och hoppas på) att motorstoppet berodde på för lite bensin. Bilen har gått klanderfritt (och mycket) sedan stoppet.
Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/regeri[…]

Äntligen fått tillbaka min bil, inte f&[…]

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]