Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av victory83
Hej !

Har precis köpt mig en Volvo V70 -04 D5.
Fick med en KCR BOX som skulle passa till bilen.

Undrar bara vart man monterar in den ? Har försökt hitta en liknande kontakt under plastkåpan, men hittade tyvärr ingen....
av DieselD5
Det vanliga är att man kopplar in sig på bränsletryckregulatorn som sitter längst ut på fuilrailen, ta loss kontakten och plugga in den på den ena kabeln på KCR boxen och plugga in den andra kabeln från boxen till bränsletryckregulatorn.
Det är ju ganska långa kablar i från boxen så du kan placera den på lämpligt ställe, glöm inte att stripa fast kablarna på lämpliga ställen.
Har du en automat i bilen så tänk på att vridet ökar markant, dvs gasa inte fullt på dom lägre växlarna så håller lådan utan problem.
Har själv en V70 D5 automat med en KCR box till en manuell bil, lite högre vridmoment på dom boxarna men jag har inga problem med min låda trots att boxen har suttit i sedan ca 25000 mil, nu cirka 38500 mil.
Lycka till.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Vad gör KCR boxen rent tekniskt? Ökar bränsletrycket bara?
Användarvisningsbild
av johnnype
Jackson75 skrev:Vad gör KCR boxen rent tekniskt? Ökar bränsletrycket bara?
Det är väl den som bara ersätter sensorn med ett motstånd på 1-2ohm (minns ej nu), kontakten på "andra sidan" är bara en blindgångare för att det ska kännas bättre när man kopplar bort en sensor i bilen.

fast det var en KCR box till en Audi.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Boxen lurar tryckgivaren i systemet så att bilen tror att bränsletrycket är för lågt så mera bränsle in. Boxen har inga säkerhetsåtgärder om det skulle bli fel systemet. Enda skyddet är laddtrycksspärr. Vanskligt anser jag med box. Nedsotade motorer som följd.

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg