Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adrian_vg
Jag köpte en omgång nästan nya beggade sommardäck (Michelin Energy Saver) och dito nästan splitternya alu-fälgar (SvF Oslo) till fruns T4:a tidigt i våras.

Vid montering runt maj nån gång noterade jag att bakhjulen vibrerade nåt ruskigt. Kollade däcktrycket och snedslitning, men såg inget speciellt.

Vid avmontering och felsökning verkade allt okej, tills jag insåg att de nya fälgarna inte har urtag för den rundhuvade skallen på skruven som håller bromsskivan i navet, originalfälgarna har uttag. SvF-fälgarna som var märkta VB och BH hade båda djupa avtryck i godset av skruvskallen...

I vilket fall, jag skruvade helt sonika ut skruvarna ur bromsskivan och monterade tillbaka fälgarna. Vibrationerna var nu borta.

Som jag kunde se sitter skivan fast bra ändå, och eftersom skruvarna var så korta och klena samt satt fast mycket löst verkade de inte göra någpn större nytta ändå...

Finns det några nackdelar med att inte ha dessa skruvar monterade? Är det okej att ta av dem och köra ändå?
Som jag trodde då.

Tack Rudarmy och Stuffs för bekräftelsen!
Det lustiga var att bakhjulen skevade ca 3-4 mm i sidled. Eftersom däcken och fälgarna var beggade, undrar jag hur i helskotta förra ägarna kört. Iofs bara ca 50 enl uppgift, men ändå...

Kanske att de sålde hjulen i tron att de var defekta? 8-D
Har dom inte en centrerande funktion dessa skruvar? Tänker att hjulbultshålen kanske är glappiga. Hur som helst, vad är det för storlek på skruven? Tjocklek/huvudtyp/stigning/längd, till en v40 98 i mitt fall.
Denzar skrev:Har dom inte en centrerande funktion dessa skruvar? Tänker att hjulbultshålen kanske är glappiga. Hur som helst, vad är det för storlek på skruven? Tjocklek/huvudtyp/stigning/längd, till en v40 98 i mitt fall.
Då originalskruvarna är försänkta så är det normalt inget problem med att det inte finns något uttag i fälgarna för skallen. Gissningsvis har väl skruvarna bytts ut på din bil av någon tidigare ägare i samband med byte av bromsskivor. Har flera gånger varit med om att man fått borra ur skruvarna då det inte gått att skruva ur dom.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]