Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojoman
Som sagt undrar bara om b21 toppen passar på b230k motorn. Är ny när det gäller volvo motorer, men skulle va kul o veta innan man köper dessa delar.
av Addekarlsson
Passar gör den, men det kommer inte bli bra. Förbränningsrummen på en topp från B21 är mindre än på B230.
Så jag skulle inte rekomendera att göra den operationen.
B21 = 2.1 liter
B23/B230 = 2.3 liter

Mvh/ Adde
av Rådlös
Det har gjorts i ett fall där det bevisligen fungerar. Men det kan bero på att det handlar om marinmotorer? Ursprungsmotorn var en AQ 125 (B21). Den havererade och man bytte blocket till en B23, bilmotor (borde då heta AQ 145. Men den har två förgasare.) Hursomhelst, eftersom topplocket är "mariniserat", bland annat med en annorlund kam, så behöll man det. Titta mer här: http://flipper.pogop.org/
Gå in på Bilder, sedan Motor och Meck. Det är nästan enbart bilder, men lite av förklaringen har du här.

Kolla även här: http://www.rsphysse.anu.edu.au/%7Eamh11 ... 31_530.htm
av Addekarlsson
Stopp nu, vänta lite här.... Visst tusan finns där förbränningsrum i toppen på dom med. Förbränningsrum i kolven har alla B230-motorer, men mer eller mindre...
Jag har då inte sett en plan B230 kolv hittills som är helt plan, utan alla dom jag har sett har haft mer eller mindre förbränningsrum i kolven, samt toppen.

Men, jag kan ha fel, det har inträffat förr. :D

Mvh/ Adde
av Rådlös
Ett par frågor som kanske blir en litet sidospår från tråden, men kunde vara intressant ändå när dom kunniga finns på tråden.
Jag berättade i början på tråden, om marinmotorer som är baserade på Volvos motorer. Dom fanns att köpa fabriksnya åtminstone in på mitten av nittotalet. Den senaste modellen hette AQ 151 och var en B23 eller B230, med strokad vevaxel så att den hade cylindervolym ~ 2,5 liter.
Vad tror ni kunniga, var det inte så att Volvo Penta tog även dom senaste motorblocken, alltså B230-block även till marinmotorerna? Jag menar då dom så kallade "lågfriktionsmotorerna" i sin produktion. Man kan väl knappast välja en äldre och omodernare produkt, när det finns det senaste, nya tillgängligt? Det borde väl ställa sig dyrare att ta det gamla som inte är lagervara längre när det moderna finns färdigt?
Så det borde heta att Volvo Pentas 4-cylindriga rödblocksmotorer är baserade på B230 från årsmodell 198X?
Vi kan ta en paralell. Också inom båtvärlden. GM:s V8-or används av flera stora marinmotortillverkare. Även Volvo Penta. På marinfrågeforum kommer det då och då upp frågan om blyfri bensin till dessa V8-or. Det lär vara så här att redan i slutet på sjuttiotalet kom det lag i USA på blyfri bensin. Och motorerna borde ju ha varit anpassade efter den lagen sedan dess. Och det är här paralellen kommer in. Om det finns ett stort antal blyfria motorer som lagervara, måste det väl vara billigast i produktionssyfte att välja det befintliga moderna, än att envist och konservativt hålla kvar i det gamla med blytillsats?
Frågan har kommit lite utanför ämnet. Och om många vill kommentera, så kanske moderatorn kan flytta över frågan till rätt avdelning. Men jag börjar ändå här för att "greppa tag i dom som vet".
Användarvisningsbild
av Hilmer
Addekarlsson skrev:Passar gör den, men det kommer inte bli bra. Förbränningsrummen på en topp från B21 är mindre än på B230.
Så jag skulle inte rekomendera att göra den operationen.
B21 = 2.1 liter
B23/B230 = 2.3 liter

Mvh/ Adde

Det är exakt samma topp oavsett om det är till 2,1 eller 2,3liter (160,398,405,530,531). Dock är 160-topp av tidigare modell inte att rekommendera till 2,3l då dessa har lite väl tilltagna kylkanaler.
Enda skillnaden är toppen på B230K som har förbränningsrummen i kolvarna istället för toppen, där heter toppen 630 el 631, kommer inte ihåg vilket.
av Addekarlsson
Då har jag alltså sett specialgjorda toppar i hela mitt liv då? *kliar skallen*
Nåja, jag tänker inte bråka emot er. :lol:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Hilmer
Addekarlsson skrev:Då har jag alltså sett specialgjorda toppar i hela mitt liv då? *kliar skallen*
Nåja, jag tänker inte bråka emot er. :lol:

Mvh/ Adde
På B18/20 skiljer det dock :wink:
av Addekarlsson
Jodå, så långt är jag helt med. :lol:
Och nu har jag visserligen itne lossat så överdrivet många toppar på B21 och B23, men dom få jag lyft på har det varit skillander på i alla fall.
Men likafort kan det vara trimtoppar, det ska jag ju tänka på oxå.
För den B23 jag hade en gång i tiden, som jag rev, den var trimmad.

Mvh/ Adde
Senast redigerad av 1 Addekarlsson, redigerad totalt 0 gånger.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]