Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena har ett problem på min bil som jag inte riktigt vet vad felet är bilen är en volvo xc70 2002a.

När jag kallstartar bilen så tar det väl ca 2 min sen kommer de lite vit rök som luktar konstigt i några minuter för att sen sluta. fall . Kör jag iväg slutar det efter 1 minut och kommer därefter inte tillbaka, har vid enstaka gång kommit lite när man stått på tomgång när den är varm.Den Ryker aldrig när den är i rullning utan alltid på tomgång och det ruktar som LIK!!

Har kollat ojlan och den är fin samt att det inte finns någon olja i kylarburken. Bilen går som den ska.

Kan det vara toppen ? turbon ? vevhuset ? eller kanske gasspjället ? eller vanlig kondens någonstans ?

Är tacksam för alla svar då jag ej vet vad som kan vara fel

Testade att sätta en ballong på oljeröret och den typ krympte lite blåstes ej upp

Ska jag testa med kylartätning ?? . Mvh Dennis
Johansson92 skrev:Tjena har ett problem på min bil som jag inte riktigt vet vad felet är bilen är en volvo xc70 2002a.

När jag kallstartar bilen så tar det väl ca 2 min sen kommer de lite vit rök som luktar konstigt i några minuter för att sen sluta. fall . Kör jag iväg slutar det efter 1 minut och kommer därefter inte tillbaka, har vid enstaka gång kommit lite när man stått på tomgång när den är varm.Den Ryker aldrig när den är i rullning utan alltid på tomgång och det ruktar som LIK!!

Har kollat ojlan och den är fin samt att det inte finns någon olja i kylarburken. Bilen går som den ska.

Kan det vara toppen ? turbon ? vevhuset ? eller kanske gasspjället ? eller vanlig kondens någonstans ?

Testade att sätta en ballong på oljeröret och den typ krympte lite blåstes ej upp

Ingen som kan eller har info om detta ??
Johansson92 skrev:Tjena har ett problem på min bil som jag inte riktigt vet vad felet är bilen är en volvo xc70 2002a.

Kanske en idé att kolla din Katalysator istället.......luktar skit eller lik brukar oftast vara resultatet
efter en havererad Katalysator.......
dieselmagnus skrev:Varför ska du ha i kylartätning om det inte försvinner kylvatten? Eller försvinner det kylvatten? Gör det så skall du inte ha något utan åtgärda läckan. Om du är orolig för inre läckage i motorn kan man göra ett kompprov.

Köpte den för någon dag sen fyllde på när jag köpte den men sedan har där ej försvunnit något
wissel skrev:Kanske en idé att kolla din Katalysator istället.......luktar skit eller lik brukar oftast vara resultatet
efter en havererad Katalysator.......

Okej men kan de orsaka vit rök ? Kommer bara på tomgång vid kallstart i princip . När jag tänker efter så kanske du kan ha rätt vet du hur man kollar sin katt ? Borde inte lambda lysa då ?? Tack för svaret
Stick över till närmaste Bilprovning o be att få testa avgasvärden ?
Utrustningen sitter oftast på utsidan av Bilpr. så det borde kunna gå
på ett par minuter ?!
wissel skrev:Stick över till närmaste Bilprovning o be att få testa avgasvärden ?
Utrustningen sitter oftast på utsidan av Bilpr. så det borde kunna gå
på ett par minuter ?!

Brukar de vara så ödmjuka o göra de utan besiktning ?? . Men ska testa idag efter jobbet . Om det är för högt är de katten då ?
Er dette en diesel eller bensiner?
Hvit røk ved kallstart er ikke unormalt, og kan gjerne kommet etter noen minutter når katalysatoren er blitt varm, men den skal da forsvinne etter ett par minutter.
Om det ikke forsvinner kjølevæske, eller at du lukter noe unormalt i ekspansjonstanken, så ville ikke jeg uroet meg noe.
Volvo appen

Inga problem med att starta värme här.

Löjliga priser XC70

Jag steker och äter upp min mössa om n&a[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

Standard med volvos låskistor. Ja det &[…]