Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hejsan tjejens bil en v40 2,0t 2001a med 22000 mil på mätaren började motor lampan lysa på o när data kopplades in så kom dessa felkoder upp

A1 motortemperaturgivare felaktig signal

A3 motortemperaturgivare felaktig signal

25 adaptiv lambdareglering

efter motor lampan började lysa så går bilen lite ryckigt och oroligt och har lätt att dö om man inte gasar lite extra väldigt tacksam för svar mvh daniel
Jag skulle nog börja med att byta tempgivaren då du får två felkoder på den att du får felkod på lamdan kan bero på att bilen går för fett eller snålt pga. att tempgivaren levererar fel värden.
Det första du ska göra är inte alls att byta givaren, det första du ska göra är att mäta den. Kan lika gärna vara fel på kablaget till den.
Inte alls ovanligt att folk utan minsta tanke direkt bara byter den givaren som signalerat fel, man måste ju verifiera om fel finns innan man ger sig på och byter
Nu är det ju inte helt ovanligt att temperatursensorer ger upp, men i alla fall. Mätning först.
Har mätt upp ett antal tempgivare och alla har visat rätt värde men lik förbannat har dom inte funkat i motorn utan när jag har satt i en ny så har det funkat :mrgreen:
Men visst kan det sitta i kontaktstycket eftersom dom har en förmåga att bilda oxid osv. det kan till och med vara så att felet sitter i kontakten där anslutningarna oxiderat av eller nästan, så det är värt att kolla upp först.
Dom tempgivare som jag misstänkt vara felande och ändå uppvisat rätt värden har ändå varit sönder och kablage/kontakt varit helt, vet inte varför dom säger att dom funkar men ändå inte gör det ?:-/
Detta är min erfarenhet av detta problem rätta mej gärna men då måste den tesen bevisas.
powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]