Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hoonas
Tjenare, har nyss varit och köpt en 855 T5R för ett bra pris med lite fix.

Det största problemet är att 1an och 2an går inte att få i, istället får jag i 3an och 4an.
Men även på 3an och 4ans plats går dessa växlar i.

Så har alltså bara 3,4,5 och backen (då måste jag dra i spaken ganska hårt och sedan tryck allt jag kan ner mot vänster för att få i den)

Han som hade bilen säger att det är någon vajer som är dålig och skickade med en ny, gissar att det är dom 2 vajrarna som går mellan lådan och spaken.

Låter det som detta är felet?
Isånnafall, hur byter man vajrarna ?

Mvh Jonas :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ta bort luftfilterboxen, be någon dra spaken höger och vänster samtidigt som du kikar på växelväljaren på lådan. När hjälparen har spaken helt åt höger eller vänster, prova om du kan röra väljaren mer manuellt vid lådan.
Kan du det är felet troligen där. Det vanligaste är väl att bussningarna är tokslut, dock brukar det aldrig bli så illa att det inte går att växla. Kan du inte röra den mer manuellt så är felet någon annanstans.

Om den fortsätter studsa efter ett gubb så är det troligtvis dämparna som är slut. Så betedde sig min 945a när det var dags att byta dämpare :lol:
av Hoonas
Lucif3r skrev:Ta bort luftfilterboxen, be någon dra spaken höger och vänster samtidigt som du kikar på växelväljaren på lådan. När hjälparen har spaken helt åt höger eller vänster, prova om du kan röra väljaren mer manuellt vid lådan.
Kan du det är felet troligen där. Det vanligaste är väl att bussningarna är tokslut, dock brukar det aldrig bli så illa att det inte går att växla. Kan du inte röra den mer manuellt så är felet någon annanstans.

Om den fortsätter studsa efter ett gubb så är det troligtvis dämparna som är slut. Så betedde sig min 945a när det var dags att byta dämpare :lol:
Allright! ska kolla på det såfort jag får någon att sitta i bilen :D
Återkommer med vad jag lyckas klura ut!
av Hoonas
Hittade iallafall felet, sitter en vit plastbussning på växelväxlaren, fästet till den hade gått sönder vilket medförde att när man stoppade växelföraren åt vänster lyftes hela spaken upp och vajrarna följde med vilket gjorde att dom rörde på sig vilket dom inte ska.

Så fixade det tillfället med ett gäng kattstrypare men ska beställa en ny växelväljare.

Nu till nästa problem. Tog av rem igen och no[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!