Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Skulle behöva lite hjälp med felsökningen av min bil då jag inte kan komma på något som kan bota min bil!
Har varit och besiktigat bilen för andra gången och har fortfarande inte fått bukt med problemet.
Innan första besiktningen bytte jag oljefilter, olja, luftfilter och tändstift och då fick jag dessa värden:
CO 7,9 (0,5) HC 330 (100)
CO 2500 2,2 (0,3) LAMBDA 1,05 (0,96-1,04)

Efter detta bytta jag till en ny katalysator och nytt bränslefilter samt att jag stoppade i etanol då jag lästa att det skulle hjälpa, eller?
Andra gången på besiktningen fick jag dessa värden:
CO 6,6 (0,5) HC 238 (100)
CO 2500 7,5 (0,3) LAMBDA 0,78 (0,96-1,04)

Lambdasonden är ganska ny men jag har fått tipps att de kan vara något med luft/insprut?
Snälla hjälp mig!
Senast redigerad av 1 schononas, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Motorn går på choke, ser det ut som. Om nu bilen hade haft choke. Sök på forumet på temperaturgivare. Det finns en för instrumentet och en för styrboxanarna (tändning och bränsle). Det är den senare du ska mäta, sitter i topplocket under insugningsröret till 3-ans cylinder. Du ska mäta ohmvärdena på dom båda stiften, ett och ett mot jord och båda två tillsamans. Det ska vara samma värde på dom var för sig och dubbelt värde tillsammams. Vad för värde det ska vara kan jag inte i huvudet, men det ska ju variera med temperaturen på motorn.

Mvh
Lennart
av NilsO
Jag antar att lambdalampan lyser? Koppla bort batteriet några minuter (då nollas felkoder etc). Kör sedan bilen tills lambdalampan tänds, stanna och läs ut felkoder för tänd- och bränslesystemet (hur man gör finns beskrivet i FAQ-delen av forumet). På 740 -91 är det Rex/Regina tänd- och bränslesystem.

Avgasvärdena du fick andra gången är de man får när bränslesystemet arbetar i "nödläge". Det kan bero på många saker, och felkoderna ger ofta en hint om vad.
av schononas
NilsO skrev:Jag antar att lambdalampan lyser? Koppla bort batteriet några minuter (då nollas felkoder etc). Kör sedan bilen tills lambdalampan tänds, stanna och läs ut felkoder för tänd- och bränslesystemet (hur man gör finns beskrivet i FAQ-delen av forumet). På 740 -91 är det Rex/Regina tänd- och bränslesystem.

Avgasvärdena du fick andra gången är de man får när bränslesystemet arbetar i "nödläge". Det kan bero på många saker, och felkoderna ger ofta en hint om vad.
Efter att jag tankade etanol lös lambdalampan men sedan jag tankade i mer bensin har den inte lyst. Jag nollstälde och har kört drygt 5 mil sedan dess men den har inte börjat lysa och jag har varesej felkoder på bränsle eller tändsystemet, hur man nu skall tolka de. :) :(
Köpa en tidig XC90?

Undvik 2016. Det är flertalet faktorer. Motor[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]

Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju inte […]

Med vevlager(och kolvar) monterade går vevax[…]