Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Efter att ha bytt båda bakhjulslagrena (2st SKF för 2000:- :) ) på XC90 05 med mycket svordomar och svett ( limmade drivaxlar, tack att det det finns vinkelslip. Kapade lagren försiktigt bit för bit) så fick jag ett märkligt fenomen med parkeringsbromsen. När man trycker ner pedalen så låser hjulen, men de går att backa några cm för att sedan låsa igen. Man kan alltså röra båda bakhjulen några cm fram och tillbaks utan bromsverkan. Släpper man parkeringsbromsen så rullar de fritt.
Någon idé om vad jag monterat fel på trumbromsarna mottages tacksamt. Själv tyckte jag att de monterades som de satt innan.

Tack.
När jag tänker efter så är det givetvis backarna som tar stopp mot klacken som sitter i spindeln ! Det är ju den som är själva bromsen för bromsbackarna, annars skulle ju de följa med runt med hjulen.
Dom är feljusterade. Skall inte vara nåt mellanrum mellan bromback ock klack i viloläge, då får du det fenomenet. Likadant att dom kan ta dåligt, eller inte alls bakåt. Vet ej hur det ser ut på XC90 så jag kan ha fel men så är det iaf på V70.
nissesvolvo skrev:Dom är feljusterade. Skall inte vara nåt mellanrum mellan bromback ock klack i viloläge, då får du det fenomenet. Likadant att dom kan ta dåligt, eller inte alls bakåt. Vet ej hur det ser ut på XC90 så jag kan ha fel men så är det iaf på V70.
Mina byttes o justerades in på volvo och jag har "glappet" efter glappet tar dom som bara....... både fram och bakåt
OTA 4.xx

Ja för flera veckor, kanske en månad se[…]

Svärmor hade Bosch LU-Jetronic insprutning p[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]