Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Vilka är respektive modells fördel och nackdel ställda mot varandra. Ja, förutom det uppenbara att de har olika form. Är de jämförbara när det gäller komfort, vägegenskaper och tillförlitlighet?
Användarvisningsbild
av Ticken
Flyttar tråden till Volvo S80N (07-), V70 II (08-), XC70 II (08-), tror du får bättre respons där :D

/Ticken
av Rasken
Komfortmässigt kan jag bara säga att jag föredrar XC70. Det är nog den härligaste bilen jag åkt i/kört, den slår till och med Audi A8 med hästlängder. Tillförlitligheten kan jag inte säga något om då jag bara haft båda bilarna över enstaka helger.
XC60 är en jäkligt snygg bil, men den förlorar på alla andra punkter enligt min åsikt.
Användarvisningsbild
av Guligan
Komfort vinner XC70 överlägset. Vägegenskaper dött lopp beroende på vad man uppskattar. Tror de flesta anser att XC70 är vinnare även här. Tillförlitlighet har jag ingen uppfattning om.
av perhall
XC60 är snyggare, tycker många. Komforten svårslagen i XC70II. Visst ligger XC60 bättre på vägen men imagemässigt handlar det ju lite, om det är viktigt, vem man vill vara. XC60 är ju liksom Q5 en bil för den som vill ha en snygg bil, XC70II mer för den som kan tänka sig en lite klumpigare/mindre tvålformad bil med totalt sett bättre egenskaper.

Kör man lugnt (inte nödvändigtvis långsamt) är XC70II grym. Kör man sportigare är den ganska gungig och vinglig, där är ju inte heller XC60 optimal men trots allt bättre...
PH
Användarvisningsbild
av Guligan
Nu har jag aldrig hårdkört XC60 men den sägs vara lite orolig i motorvägplus-farter, dvs kring 140 och därutöver.
av Hertsh
Jag provkörde båda innan vi köpte XC70n. Förutom det som sagts ovan om komfort, vilket jag håller med om, så har XC70n större bagage (djupare) men sämre baksäte. För oss var det delvis avgörande. Vi har två barn och åker på skidsemester på vintern och Skåne/Stockholm flertalet gånger per år. I vår situation är bagage/baksäte-ekvationen till XC70s fördel.
av llesrof
Tack för era svar. XC60 verkar vara mer av en posörbil än XC70. Jag XC70:s utseende då den ser mer bruksmässig ut samtidigt som en SUV som XC60 ser uppkäftigare ut. Behovet av de där extra centimetrarna som XC70 ger är inte nödvändiga för mig, huvudsaken är att jag får in några säckar trädgårdsavfall. Farsan har en XC70 så den har jag hygglig koll på så jag får väl åka och kolla på en XC60 någon dag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vet inte om alla trycker så. Jag kan själv inte med utseendet på XC60. Den är ju som en kub som är lika lång som bred som hög.

För en som gillar gillar sportiga bilar blir det ju helt fel proportioner, jag tycker man man är lite för högt upp i XC70 redan. Att man åka som att man står upp i buss är inte min melodi.

Sen gillar jag inte den instängda känslan när man drar upp plåtsidorna och krymper fönstren. Bakersta sidofönstren har ju nästan försvunnit på XC60 och V60.

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]