Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Toastmastah
Hej!

Har ett problem med bilen, nämligen en väldigt hög HC-halt. Fått nedslag på besiktningen och har nu körförbud. Första gången jag besiktade låg HC-halten på cirka 860 ppm(?) och gränsen på besiktningen är 100 ppm. Idag är värdet runt 640ppm då jag försökt åtgärda felet.
CO-halten är låg och klart godkänd samt lambdavärdet är bra (1,00). Motorn går på tomgång ganska oroligt vilket betyder att någonting är ju inte riktigt rätt. På efterkontrollen på besiktningen hjälpte besiktningsmannen mig med lite felsökning och det visar sig att en cylinder, den längst ifrån torpedväggen är den felande länken. Vi drog ur tändkabeln på den cylindern och startade bilen varpå hc-värdet sjönk ordentligt. Alltså tror jag vi lokaliserat vilken cylinder som strular.
Jag gjorde ett komptest där provet visade, från torpedväggen och utåt; 12bar, 11,5bar, 12bar, 10,5bar. Den cylinder som visat tecken på fel tidigare sticker ut ännu en gång.
Sist men inte minst så hör jag ett litet visslande ljud från nån slang. Troligen det som är hela felet att den suger in luft på något ställe. När jag varvar motorn försvinner ljudet. Jag ska spraya startgas som en dåre så fort jag har tid och hoppas lösa felet på så sätt.

Har dessutom ett annat problem som jag inte är riktigt säker på om det kan vara något samband... Ibland kan bilen få för sig att varva själv, ofta mellan 1500-2000 varv. Detta händer både när jag har växel i och inte. Startar jag om bilen så funkar det oftast som vanligt igen.

Det jag har gjort hittills för att bli av med HC-problemet:
Bytt motorolja
tändstift
tändkablar
1 spridare (beg. från samma årsmod. på bil. Dessutom var den nu kasserade spridaren av fel modell och den höll inte tätt. Denna satt på den "felande" cylindern dessutom)
Rotor
rotorfördelarlock
--

Nu blev det en jäkla massa text, hoppas jag inte förvirrar allihop. Är inte särskilt duktig på bilar så kan vara lite tafatt när det gäller sådan här felsökning ;) Är det något jag glömt tillägga så säg till!

MVH
Toast
av Rådlös
För att inte förvirra dig själv mer så kan du lära dig hur cylindrar räknas. Man börjar alltid med den cylinder som kommer längst fram vid kylaren eller vattenpump, generator, kamrem etc. etc. Detta är alltså cylinder 1. Sista cylindern är då alltså den cylindern som kommer närmast kopplingen och kraftöverföringen. Detta gäller även om motorn inte skulle sitta med ettans cylinder i färdriktningen. Dom flesta av dagens bilar har motorn på tvären. Tidigare har flera bilar haft motorn "baklänges", VW Bubbla t.ex. Men cylindernumreringen har alltid varit densamma. Det gäller naturligtvis också oberoende om det är raka motorer, V-motorer eller så kallade boxermotorer (Liggande cylindrar) samt antalet cylindrar.

Du skall inte "spraya startgas som en dåre". Tänk på att det är en högpotent brännbar gas. Därför skall du först försöka hitta tänkbara ställen där det kan bli läckor. Använd det smala plaströr som följer med burken och rikta strålen mot misstänkta platser. Då får du ju också en bättre indikation på var läckan kan finnas. Det får du ju aldrig om du fyller motorrummet med gas. Du ser aldrig var det suger i sig.
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]