Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LarsaG
Hej. har köpt en ny V70 diesel. Är lite fundersam om vilket lufttryck jag skall använda. I dörren så står det fram 2.2 och bak 2.1 samt ECO 2.6
Är det någon som vet vad skillnaden i tryck gör med bilen när man tänker på komfort och bränsle förbrukningen. Kör nu på 2.2 och 2.1. Har fått ca 0.1 liter högre förbrukning jämfört med mina dubbdäck.

/Lars
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag kör med 3 kilo för att för bättre känsla. 2,1 och 2,2 låter lågt. Polisen kör med 2,7 i sina bilar. Iaf i V70 har jag sett. Det borde vara ett bra riktmärke.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Racetwin2 skrev:Jag kör med 3 kilo för att för bättre känsla. 2,1 och 2,2 låter lågt. Polisen kör med 2,7 i sina bilar. Iaf i V70 har jag sett. Det borde vara ett bra riktmärke.
Polisens bilar väger drygt 200kg mer än vad din bil normalt sett väger...

.
av AndS
Merparten av din ökade förbrukning beror på däckbredd och en del beroende av fabrikat/modell samt luftmängd.
Men 50% av ökning är bredden.
av perhall
Vojje skrev:Ett högtryck är alltid att föredra framför ett lågt dito.
Förutom när det gäller fjädringskomforten... rimligt lågt tryck gör bilen mjukare och behagligare...
PH
av Arne
Har man denna däckdimension så prioriterar man inte bränsleförbrukning och komfort, utan ev. snygghetsgrad. Enda fördelen med sådana däck är om du kör på autobahn i 200 km/h. Här på våra svenska vägar där asfalten är nerkörd och vägunderhållet allmänt eftersatt så får du bara nackdelar med allt för breda däck, spårkänsligheten ökar betydligt.
av kitco
Jag tröck i mina 245-40-18 pirelli däck 2,8 enligt rekommendation från detta forum och har nu framdäck där mitten på däcket har blivit mer slitet än sidorna har nu återgått till de som är rekommenderat från volvo, har inte märkt någe ökning av förbrukningen.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag har kört länge med 2,7-3 kilo utan problem. Har dessutom 245/40 R18.
av LarsaG
Hej.

Var mest nyfiken på skillnaden i åk komforten när det gäller 2,2 och 2,6 tryck i däcken och vad folk använder. Annars är jag nöjd med hur den ligger på vägen med 2,2. Det är en D3 jag har, skulle vilja veta vad andra har för förbrukning. Själv så ligger jag på blandat körning på 6.2 enligt färddatorn.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]