Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av christerhe
Tjena
Tänkte uppgradera garaget med tryckluft, men vad ska jag köpa för kompressor? storlek?
Tänkte köra mutterpicka, spikpistol och fylla lite däck...

Nån erfarenhet om Julas, classes eller biltemas prylar?

Vill inte lägga en förmögenhet men samtidigt inte lägga pengar på skit som bara går sönder...

/C
av Gelis
Det går åt minst en kompressor som håller 400 L/m 8 bar, annars så sackar mutterknacken. Köper du för liten kompressor så blir du bara förb. när luften tar slut när du anv. den. Julas prylar är helt ok för stillsamt hobbybruk.
av volvobaggen
Du köper den största du har råd med. En kompressor kan aldrig blir för stor. Julas "Stanley kompressorer" fungerar bra för mig.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
christerhe skrev:känns som en sån här kan vara rimlig?

http://www.jula.se/kompressor-50l-200013
Är vettig för pengarna, har en liknande ifrån Swedol, tänk dock på att den drar en del ström så att ditt eluttag/säkring klarar belastningen :)
av Tommty
utav erfarenthet så välj clas ohlsons,

Dem återkallade sina kompressorer för 2 år sedan p.g.a brandrisk att nödstoppen kunde fela vid för mycket belastning,
Nya har kommit ut och blivit åtgärdade.

Jula och biltema har samma leverantör men ej återkallat dem
av Amarace
Ehh, nödstoppen fela vid för mycket belastning? Finns väl ingen nödstopp på en kompressor? Brukar ju normalt sett bara sitta en motorskyddsbrytare. och vad spelar det för roll om dom inte återkallade för 2 år sedan, man kan ju rimligtvis anta att dom som sålts nya sedan dess har felet åtgärdat.

En sak att tänka på är hur dom anger kapaciteten, man ska endast bry sig om vad fri Avgiven luftmängd i liter/min anges i, det dom skriver om Genomlupen cylindervolym är helt orelevant egentligen.
230fk går snålt

Nej ingen egr. Ja jag har kollat och det är […]

Slänger in en fråga och hoppas att de[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]