Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Fått en polermaskin med en tallrik som man kan köra 600rpm till 3000rpm. Vilket varvtal ska man använda när man polerar av rubbing? Jag har även en maskin med dubbla huvuden som jag tänkte lägga på rubbingen/polishen med. Vill ju inte ha polerrosor. Hur lång tid ska man köra med maskinen? Tills all rubbing är borta eller en kort stund till?

Läst milsvis av text om vilka medel man ska använda.

Jag vill ha en lättarbetad rubbing. Jag vill ha ett bra vax med god hållbarhet. Har använt Smartabs Skandinaviskt hårdvax och rubbing från Turtle.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Jag brukar köra lägsta hastighet till att börja med och lite tryck på maskinen, sedan efter 4-8 passeringar brukar jag öka på varvet till runt det dubbla och köra några passeringar med maskinens egen vikt som belastning på polerrondellen och då ska medlet i stort sett vara borta och avtorkningen väldigt enkel.

Sedan är det så klart olika från bil till bil hur detta görs men generellt så, försök skaffa en gammal motorhuv eller dörr ifrån en skrotbil och ha för att testa lite olika tekniker på.

Polermedel är ju en djungel men Menzernas olika polermedel trivs jag iaf väldigt bra med, vax använder jag aldrig utan kör 1-komponents lackskydd så där kan jag inte rekomendera något.

Polerade och lackskyddade en Fiat Coupé tidigare idag och på den la jag Menzernas Power-Lock och det var riktigt lättjobbat och blankt och halt blev det :D Det var första gången jag använde det, annars brukar jag köra med Fireglaze som lackskydd även det riktigt bra, lättjobbat och blankt och hygglig livslängd.

http://www.prorecond.se/webshop/ Här kan du läsa lite om div polermedel/vax/lackskydd mm mm.
Användarvisningsbild
av Funk
dieselmagnus skrev:Har metalliclacvk. Har köpt meguaiers polish och caranubavax. Har inget garage så jag kan inte lägga på 1-komp lackskydd för det sk väl verka ett ta.
Torktiden för lackskydd idag är inte längre än för vax i de flesta fall. T.ex köra ut FireGlaze eller Glare gör jag över hela bilen med maskin, dricker en kopp kaffe och torkar av direkt efteråt.

/Thomas
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Funk skrev:
dieselmagnus skrev:Har metalliclacvk. Har köpt meguaiers polish och caranubavax. Har inget garage så jag kan inte lägga på 1-komp lackskydd för det sk väl verka ett ta.
Torktiden för lackskydd idag är inte längre än för vax i de flesta fall. T.ex köra ut FireGlaze eller Glare gör jag över hela bilen med maskin, dricker en kopp kaffe och torkar av direkt efteråt.

/Thomas
Lägger du ut detta med maskinen du polerar med eller med den med dubbla huvuiden? Ska köpa en vaxhätta. MKåste bara säga att Biöltemas maskin för 495kr med reglerbart varvtal är riktigt bra. Enda nackdelen är att den är tung
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Svart? Färgen är det lättare att se hur mycket medel man har. Ska köpa en vaxpåläggare i silicon som man håller i för jag får himskans on i handen. Polerar du bort med microfiberduk också eller kör du polermaskin på högre varvtal?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
dieselmagnus skrev:Svart? Färgen är det lättare att se hur mycket medel man har. Ska köpa en vaxpåläggare i silicon som man håller i för jag får himskans on i handen. Polerar du bort med microfiberduk också eller kör du polermaskin på högre
varvtal?
Exempel på svart mjuk trissa jag använder till lackskyddet http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=173

Avtorkning gör jag för hand med microfiberdukar.
Användarvisningsbild
av Funk
Lägger du ut detta med maskinen du polerar med eller med den med dubbla huvuiden? Ska köpa en vaxhätta. MKåste bara säga att Biöltemas maskin för 495kr med reglerbart varvtal är riktigt bra. Enda nackdelen är att den är tung
Jag kör allt med samma maskin som regel, en Flex 3401. FireGlaze och Glare polerar man med som sista steg, sedan lägger man lite mer andra varvet och låter det torka. Avtorkning görs för hand och med microfiber. När det gäller vax och en delandra medel så kör jag ibland för hand, det beror helt på medlet..

/Thomas

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]

Lufta koppling som inte går

Det där du skrev om att borra igenom en annan[…]

motorinställning

Min B230A motor är vevaxeln ett halvt varv f[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]