Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Efter att ha skiftat till sommarhjul kan jag konstatera att obalansen och skakningarna är tillbaka. Förra våren köpte jag nya däck av märket Falken. Inte de bästa däcken men inte de sämsta heller och i ungefär samma klass som de Kumho jag hade tidigare. Eftersom det var helt nya däck och däckfirman berättade hur duktiga de var på att balansera trodde jag att skakningarna berodde på något annat och lämnade in bilen på verkstad för kontroll. De började med det enklaste . Hjulen. Enligt verkstaden var hjulen kasst balanserade och däcken orunda. De balanserade om och bytte plats på fram- och bakhjul och döm av min förvåning när det blev rätt bra. Jag körde en sässong och skiftade sedan till vinterhjul.

Nu är skiten tillbaka. Kväll bytte jag plats på hjulen eftersom jag satte förre sässongens framhjul bak denna sässong för att få ett jämnt slitage. Det blev möjligen något bättre. Fälgarna är okej eftersom jag kört helt vibrationsfritt med dessa tidigare. Dels slår ratten åt höger och vänster och dels känns det som att bilen studsar upp och ned. Med vinterhjulen känns inget av detta men de är smalare och har högre profil. Sommardäcken är i dimensionen 235-50-18 och vinterdäcken 215-65-16 (har jag för mig). Vad finns det mer som kan ge obalans om det inte är hjulen? Bilen är hyfsat nyservad och genomgången utan anmärkning. Är det ens någon idé att kontakt däckfirman jag köpte skiten av?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tycker det låter som att något är fel på däcken eller fälgarna, eftersom bilen gått bra med vinterdäck.
Det du kan göra är väl att hissa upp den och rycka i hjulen och känna om du känner något ovanligt glapp, eller om någon broms ligger på alt. en skiva som är skev.

Det finns ju ett annat alternativ också, dock rätt så jobbigt. Montera på vinterdäcken igen, ut och provkör. Om obalansen är borta är det ju sommardäcken det är fel på.
Det du kan göra då är att montera 2 sommarhjul åt gången, ut och provkör, montera 2 andra osv osv tills obalansen kommer. När du har obalansen, byt bara ett av dom 2 sommarhjulen till ett annat sommarhjul. Tanken är att hitta vilket hjul det är fel på, eller vilka, om så är fallet.
Hade du haft samma dimension på sommar och vinterdäck hade du kunnat byta bara ett hjul åt gången, men tror inte det funkar så bra med olika dimensioner på samma axel :roll:

Som sagt, inget roligt göra, men det är väl typ det du kan göra själv utan balanseringsmaskin.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Som Lucif3r ovan redan är inne på så tror även jag att något/några av däcken är orunda.
av llesrof
Jag får väl helt enkelt be ännu en däckverkstad kolla hjulen.

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]

Lufta koppling som inte går

Det där du skrev om att borra igenom en annan[…]

motorinställning

Min B230A motor är vevaxeln ett halvt varv f[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]