Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av isdul
Hej alla glada volvofantaster!

Nu är det så att när jag startar min bil ibland så låter det som att startmotorn "hoppar ur le" på nå vis, låter som den tappar greppet och surrar till lite sen stannar med ett litet "klonk" sen om jag provar starta igen så går det som vanligt. detta hade jag mycket problem med när det va lite kallt ute, men även när jag kört med bilen ett tag, stängde av och sen skulle starta så va det så här.. men grejen är att jag nyligen lämnade in bilen för just byte av startmotorn.. vad kan detta vara då istället för startmotorn?

/ Pontus
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Startkransens kuggar på svänghjulet kan ju vara slitna, då kan ju startmotorns drev missa att få grepp.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
isdul skrev:Det låter ju inte alls bra.. låter dyrt att laga också?
Kan inte säga hur dyrt det kan bli, men växellådan måste ju demonteras/monteras för att byta svänghjul/startkrans.
Kopplingen kan ju vara en bra idé att byta (om bilen gått långt och kopplingen kanske aldrig är bytt) om ändå växellådan är nertagen.
Packboxen är ju även en detalj som är bra och byta när lådan är nere, men den i sig kostar ju inte så mycket.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det som kostar är att ta ner lådan. Det är inget man gör på en kafferast direkt som på gamla bakhjulsdrivna volvo :lol:
Sen är det som sagt bra om du byter så mycket som möjligt när lådan ändå är borta, SPECIELLT packboxen. Väldigt billig detalj men ett h-e att byta om det bara är den som behöver fixas (samma jobb som att byta koppling t ex).

Okej, det var bra att veta. Jag hade mätt ohm[…]

Har funnit mikrobrytare som kan passa. Men de ser […]

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo sup[…]