Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan alla glada volvo fantaster. Jag har helt snurrat in mig på denna linje att jag skall byta till en V60. Dock har jag inte bestämt mig än om det blir en T3 eller en T5.
Blir det en T3 kommer jag förmodligen att köpa ett BSR chip som ger kärran 200 hästar. Tänkte sedan lite att varför inte satsa på en T5 som har original 240 hästar. Då behöver man inte betala 7000:- för trimningen och riskera motorgarantin på en så pass ny bil. Visst blir T5 dyrare i skatt och försäkring, men det tycker jag att det är värt då man får ha det lite roligare med höger foten.

Nu är det ju så att jag har bara kört en original T3 och tycker att dem går helt ok. Har inte hittat någon T5 i närheten då jag bor i södra Skåne. Så därför tänkte jag har med er som kört eller äger en T5 vad ni tycker och tänker om den?
tjena ! har du tung höger så tycker jag nog du ska köpa en t5a har en v70 t5 02 med 250 hk org och det skjuter på ganska bra fint men funderar på ett chip... min mor har en xc 60 t5 och det är ju samma kaross som v60n om jag inte misstar mig, och jag går bra och har fina kör egenskaper enligt mig ! :)
Mxlajjf, din T5 och T5 i V60 på svenska marknaden är två helt skilda motorer. I V60 är det en 2.0 GTDI motor. Har aldrig kört en sådan, men folk har tyckt att den är lite klen i förhållande till sin förbrukning.
Jag har provkört den och jag tycker den känns väldigt tunn, inte alls samma känsla som de gamla femcylindriga T5:orna. Växellådan kändes inte heller som någon höjdare, men det är kanske samma låda i T3 och T4?!

Den känns inte som en Volvo T5:a kan man kanske sammanfatta det.

/Martin
Tackar för era svar. Jag har själv också haft en V70 T5 -04 för några år sedan. Gillade starkt deras 5 cyl motor även om den var rätt så törstig. Just nu kör jag en V6 på 300 hästar, även den jäkligt törstig.
Är just lite den höga förbrukningen som jag vill komma ifrån. Eftersom jag är rätt så tung på höger foten så tänkte jag att deras 4 cyl 240 hästars T5 kunde vara något.
Kan ju förstå att det inte går att jämföra med en 5 cyl på lika många hästar. Dock så kommer förbrukningen ner en del med en 4:a stället för en 5:a.

Får försöka hitta någon T5 i närheten där jag bor så att man får testa. Har liksom hittat en beg ca 70 mil från mig. Känns dock inte så himla roligt att ta en tur upp dit och sedan visar det sig att den är sjukt tråkig att köra.

Har hört från några andra som tycker liksom ni att den är lite tunn. Det förvånar mig lite då T3 på 90 hästar mindre går bra tycker jag för deras rätt så låga effekt. Det som gör mig ännu mer fundersam är att en T5 mot en T3 kostar ungefär 40 000:- mer i nypris. Men går du in och kollar på beg marknaden så skiljer det nästan ingenting mellan dessa två modeller.
Totalkostnaden per månad kommer bli långt högre än din Vectra OPC ändå så häng inte upp dig så mycket på förbrukningen. 2dl per mil skillnad på 1500 mil/år är 02 är 4500kr. Dvs, ungefär lika mycket som T5an kommer kosta i månaden i bara värdeminskning första 3 åren...
andreas_lofgren skrev:Totalkostnaden per månad kommer bli långt högre än din Vectra OPC ändå så häng inte upp dig så mycket på förbrukningen. 2dl per mil skillnad på 1500 mil/år är 02 är 4500kr. Dvs, ungefär lika mycket som T5an kommer kosta i månaden i bara värdeminskning första 3 åren...
Jo, jag vet förstår vad du menar. Men om man ser till vad jag har för fasta kostnader som skatt, försäkring och bensin idag på OPCn så kommer den att sjunka rätt så mycket. Skatten på OPCn ligger på 3100:- medan den är 1700:- för T5.
När det gäller försäkringen kanske skillnaden inte rör sig om så många kronor. Jag kör ungefär som du räknade på 1500 mil om året så där spar man också lite.
Ser man enbart till värdeminskningen tycker jag att det är lite svårt att förutse. Kollar man på min OPC som kostade 404 000:- ny i feb 2008 så är det en rätt så saftig värdeminskning. Skulle du byta in den hos en bilfirma idag så får du runt 100 000:-.
Däremot tror jag att V60n kommer att hålla andrahandsvärdet bättre än vad Opeln gör. Men jag förstår vad du menar om jag betalar 250 000:- för en T5 idag, om 2 år kanske den är värd 180 000:-. :(

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]