Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lindodindo
tjääna min bajl vill inte starta och det är dödstyst när jag vrider om nyckeln (förutom det lilla klicket från bränslerelät). Jag är lite osäker på vilka kablar som går till vad på startmotorn. Skulle uppskatta om någon pekade mig i rätt rikting så att jag kan mäta o sådär. Cheers!Bild
av lindodindo
jag har testat att mäta över båda de små kablarna och sedan vrida om med nyckeln men jag får ingen spänning över någon över dem. Jag har 12 volt på tjockisen.
Användarvisningsbild
av lennarte
lindodindo skrev:jag har testat att mäta över båda de små kablarna och sedan vrida om med nyckeln men jag får ingen spänning över någon över dem. Jag har 12 volt på tjockisen.
Den "lilla" röda kabeln verkar vara "mixtrad" med, verkar inte vara orginal, kanske utbytt?i alla fall är det bytt flatstiftet i änden, går till (i dom flesta fall) kallstartventilen (inte alla bränslesytem har det). Den ska det vara ström på när startmotorn "snurrar".
Den gröna (blå) kommer från tändlåset och ska vara ström på i "läge 3" på tändlåset. Den grova röda går till batteriet, den som sitter bakom på samma skruv går till generatorn. Ett enkelt test är att ta bort den gröna (blå) kabeln och dra en kabel från + polen på batteriet och "dutta" direkt på stiftet, då ska startmotorn "gå igång" (OBS tändningen AV), "går" startmotorn då, har du felet innan den gröna (blå). hörs fortfarande inget är det startmotorn.

Mvh
Lennart

Edit: När jag kollade igen på bilden, är inte kablarna skiftade? Den blå/gröna ska i alla fall sitta på stift 50. Det står 50 ovanför eller under stiftet, det är inte lätt att se, men det står där. "Dutta" med kabeln på båda stiften för säkerhets skull...
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
av sicnarf
Har du ström i batteriet? Sitter batterikontakterna ordentligt fast? Fungerar tutan och lyset så att strålkastarna inte blir svagare efter några sekunder? Då kan du utesluta att batteriet är ditt problem Då får du kolla på startmotorn. Putta eller bogsera igång den. Se om det hjälper.

Piggare vid låga varv, där kompressorn […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??