Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Vad är detta för skämt?

Hur kan Statoil ens göra ett PR-jippo för att sälja mer bränsle med att man KAN komma 2% längre på deras bränsle?

"Drivmedelsmarknaden förändras och det kommer fler och fler olika drivmedelsprodukter och kvaliteter. För att tydliggöra för dig som kund att våra produkter skiljer sig från andra på marknaden introducerar vi nu ett eget varumärke för vår bensin och diesel – miles.

Vi är extra stolta över vår miles diesel som redan sedan tidigare innehåller ett multifunktionellt additiv, som tar bort smuts och förhindrar uppbyggnad av avlagringar i motorn. Nyligen genomförda tester visar att den genomsnittliga bränsleförbrukningen minskar med upp till 2% om man regelbundet kör på miles diesel, jämfört med en diesel utan tillsatt additiv*. Den räcker längre utan att vi tar mer betalt för den. Det är det vi menar med samma pris.

Vid lanseringen av vårt nya namn lyfter vi i vår kampanj fram vår miles diesel och dess goda egenskaper. Om du är kund hos oss idag får du redan miles diesels goda egenskaper och med kampanjen hoppas vi att fler ska upptäcka fördelarna.
"

"* I tester utförda av tredje part enligt EU körcykelstandard NEDC för mätning av bränsleförbrukning har miles diesel jämförts med referensbränsle av EU-standard utan tillsatt additiv. Testerna visar att regelbunden användning av miles diesel kan ge en lägre genomsnittlig bränsleförbrukning med upp till 2%, jämfört med förbrukningen av referensbränsle av EU-standard utan tillsatt additiv på samma körsträcka. Vilken faktisk påverkan på bränsleförbrukningen som kan uppnås i det enskilda fallet är dock beroende av bland annat fordonets ålder och typ av motor, körstil och körförhållanden. Priset generellt varierar med världsmarknadsprisets svängningar och olika marknadsfaktorer. Lokala avvikelser från det rekommenderade listpriset kan förekomma."

[youtube]4_2QDlCqe1s[/youtube]

Låt oss presentera miles
http://www.statoil.se/sv_SE/pg133407669 ... Miles.html

miles diesel
http://www.statoil.se/sv_SE/pg133407246 ... iesel.html
av 2444ever
Sharkbait skrev:...
I tester utförda av tredje part enligt EU körcykelstandard NEDC för mätning av bränsleförbrukning har miles diesel jämförts med referensbränsle av EU-standard utan tillsatt additiv. Testerna visar att regelbunden användning av miles diesel kan ge en lägre genomsnittlig bränsleförbrukning med upp till 2%, jämfört med förbrukningen av referensbränsle av EU-standard utan tillsatt additiv på samma körsträcka. Vilken faktisk påverkan på bränsleförbrukningen som kan uppnås i det enskilda fallet är dock beroende av bland annat fordonets ålder och typ av motor, körstil och körförhållanden. Priset generellt varierar med världsmarknadsprisets svängningar och olika marknadsfaktorer. Lokala avvikelser från det rekommenderade listpriset kan förekomma.
Kan det uttryckas mer luddigt än så? Riktigt professionellt :)
Användarvisningsbild
av erikn
Ja, och 2 (två) procent? Har jag soppa i tanken för att komma en mil så kommer jag kanske 200 meter längre. Wow...
Hjälp vad det gör mig lugnare i min stressade vardag. Riktig skitreklam.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja med deras formuleringar så är det ju lugnt att påstå vilka siffror som helst.
Man hade ju kunnat säga upp till 10% lika gärna.
Jag kommer i varje fall inte betala extra för detta.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jaru... Vad ska man säga? Tragiskt? Patetiskt? Löljigt? Eller kanske alltihoppa. :lol:
Det mest tragiska i det hela är ju att ignoranta personer kommer köpa det där bränslet som om det vore guld.

Jag undrar om dom där "upp till" 2% längre ens lönar sig med mellanskillnaden mellan vanligt bränsle och det här nya skräpet.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det roliga är att det bara tycks vara rengörande additiv, vilket borde innebära att bara en extremt skitig motor kan vara i närheten av dessa 2%. Dessutom borde du efter ett par tankar ha rengjort den tillräckligt för att tanka vilken diesel som helst igen...
Användarvisningsbild
av Kompe
Såg på macken vid kungens kurva härom veckan att dom skulle börja sälja Miles Bensin nu också :wink:
Är det bara för att dom vill ha ett annat namn än blyfritt?
Jag som konsument hade ju i så fall lätt köpt den bensinen som hade haft texten TURBO framför sig :lol:
TURBO BENSIN "tar dig dit du ska snabbare" :mrgreen: :-)-) :-/O/
Användarvisningsbild
av erikn
E85, över 100 oktan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
erikn skrev:E85, över 100 oktan.
E85 är väl 104 oktan.

Jordfel, sök på det här så f[…]

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]