Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikss
Tjenare jag har en volvo v70 från 2003 med d5 motor i.

Jag har börjat få massa konstiga meddelanden i displayen samt att airbag lampan lyser.
I displayen står det:
Service halvljus
service airbag
Service larmsystem
Service motorrum

Samt att elhissarna fram fungerar ej och vissa lampor tänds inte som dom ska TEX: Handbroms lampan och helljus lampan. Centrallåset har slutat fungera på vänster fram också. Något som är konstigt är också att klockan börjar ibland att snurra som en galning för att sedan när man bvrider av tändningen återgå till den vanliga tiden.

Vad kan detta beror på? Jag har svårt att tänka mig att allt detta verkligen är fel, kan tänka mig att det är något med datorn i bilen eller något elfel.
Är det någon som har stött på dessa problem eller hört talas om dessa fel?

Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få!
av Martinhellström
Du har ett av dom vanligaste felen på en V70 av din årsmodell, problem med lödningarna i ditt DIM(kombiinstrument), bara att plocka ur, tar 3 min och sedan skicka på lagning till tex http://www.obdtuning.se eller leta efter ett beg. på skroten.
av erikss
Martinhellström skrev:Du har ett av dom vanligaste felen på en V70 av din årsmodell, problem med lödningarna i ditt DIM(kombiinstrument), bara att plocka ur, tar 3 min och sedan skicka på lagning till tex http://www.obdtuning.se eller leta efter ett beg. på skroten.
Tack för svar. Blev orolig när jag såg alla meddelanden, men då kan jag vara lugn med andra ord då?
Användarvisningsbild
av Vojje
Att leta efter ett begagnat är meningslöst då det ska vara av samma typ (årsmodell) och behöver laddas med korrekt mjukvara hos Volvo. Bättre att laga det man redan har. Det behöver inte vara i Karlstad :wink:
av erikss
Vojje skrev:Att leta efter ett begagnat är meningslöst då det ska vara av samma typ (årsmodell) och behöver laddas med korrekt mjukvara hos Volvo. Bättre att laga det man redan har. Det behöver inte vara i Karlstad :wink:
Vart kan man laga det? Vad kostar ett helt nytt?
B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ska ju följa trycket i in[…]

Elpriset

2. Högkostnadsskydd på el. Man ska be[…]

De flesta kör omkring med en spricka i vindr[…]

Okej, det var bra att veta. Jag hade mätt ohm[…]