Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malajo
Körde soppatorsk på min S60 -01 i veckan och blev räddad av en kompis med ca 5 liter soppa.
Dagen efter vill inte bilen starta.
Har hällt på ca 10 liter till men inget liv i bilen ändå.

Har testat bland annat att lossa insprutarna och vrida dom rakt upp i luften och det verkar inte komma nån soppa dit.
Dom duschar inte när jag kör med starten i alla fall.

Vad ska man kolla?
Har lyssnat om jag hör pumpen men är osäker.
Har ganska dålig hörsel så jag e osäker.
Har plockat bort klädsel där bak och öppnat upp luckorna till pumpen, då borde den väl höras ganska väl eller?
Hur gör jag för att "tjuv-köra" pumpen?

Eller andra idéer kanske?
Användarvisningsbild
av Erico
malajo skrev:Ingen idé om pumpen?
Hur väl hörs den?
Borde gå att höra om den surrar till en liten stund när du slår på tändningen. Ta en kompis till hjälp som vrider på tändningen när du sitter där bak och är beredd. Skulle den inte surra till kan du prova knacka på locket med en skruvmejsel. Precis så gjorde jag på min 855 och då snurrade den igång. Blev ett pumpbyte. Kan även va pumprelät som sagt upp sig om den är död.
av m2c
Jag hörde av en kompis att man ska göra korta startförsök om man kört soppatorsk, eftersom pumpen ändå pumpar en stund efter man slutat köra på startmotorn. Det låter rimligt tycker jag. Om du står med dörren öppen så kanske du kan höra när pumpen stannat så kan du köra på starten igen nån sekund. På så sätt borde du ju spara batteriet.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Häll i 20l till så kommer bilen att starta. Det är en sadeltank med två halvor med ejektorverkan mellan tankhalvorna. Troligtvis har du lite skit och vatten i tanken som gör att bensinen inte kommer över till huvudpumpen. Så fyll på med 20l till så att du har halv tank.
av malajo
Pumpen sitter på samma sida som påfyllningen så soppan borde väl nå pumpen direkt?
Har hällt på 10 liter till idag, fortfarande lika död.

Fortfarande osäker på om pumpen går men ska strax få lite lyssningshjälp.
Relät funkar i alla fall och det kommer ström till pumpen.
av malajo
Nu är det undersökt...pumpen snurrar inte :(
Men den har spänning så det e väl bara att leta upp en ersättare.

Kan pumpen ha pajat för att jag körde tomt i tanken?
Jag tänker lite i banorna att den kanske smörjs av soppan, och bristen på densamma fick den att paja?

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]