Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Vad kan tänkas vara felet om inte "Cruise" tänds i instrumentet eller möjligtvis tänds upp efter uppstart av bil men sedan släcks ganska omedelbart?
Om t.ex. "Cruise" tänds upp men farthållarfunktionen inte aktiveras när man trycker + eller - verkar problemet ofta vara ngn pedalgivare.
Är det ett annat fel om symbolen inte ens tänds upp?
Någon som vet ngt om detta eller har lust att kolla vad som händer om ni trycker på broms- eller kopplingspedal samtidigt som ni trycker på Cruise-knappen :D
Användarvisningsbild
av reo91
Vojje skrev:Vad kan tänkas vara felet om inte "Cruise" tänds i instrumentet eller möjligtvis tänds upp efter uppstart av bil men sedan släcks ganska omedelbart?
Om t.ex. "Cruise" tänds upp men farthållarfunktionen inte aktiveras när man trycker + eller - verkar problemet ofta vara ngn pedalgivare.
Är det ett annat fel om symbolen inte ens tänds upp?
Någon som vet ngt om detta eller har lust att kolla vad som händer om ni trycker på broms- eller kopplingspedal samtidigt som ni trycker på Cruise-knappen :D
Trycker jag på "Cruise" på ratten på aktiveras funktionen(Står "Cruise" i rutan) men jag måste trycka på + eller - för att ställa in hastigheten.
Ligger jag med farthållaren och sedan trycker på bromsen eller kopplingen så hoppar farthållaren ur men det lyser fortfarande "Cruise" i rutan.
Ligger jag med farthållaren på och sedan gasar för att köra om en bil och sedan släpper gasen så återgår den till inställd hastighet när den väl kommit ner i den hastigheten igen.
Användarvisningsbild
av Vojje
Grattis, ni verkar båda ha väl fungerande farthållare :D
Men om man tänker sig att funktionen är urkopplad och att cruiseknappen trycks in samtidigt som broms- eller kopplingspedalen.
Vad händer då? Tänds cruise upp i instrumentet i alla fall?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Vojje skrev:Grattis, ni verkar båda ha väl fungerande farthållare :D
Men om man tänker sig att funktionen är urkopplad och att cruiseknappen trycks in samtidigt som broms- eller kopplingspedalen.
Vad händer då? Tänds cruise upp i instrumentet i alla fall?
Ja, det gjorde den när jag testade detta förrut.
Användarvisningsbild
av Vojje
OK, då har jag alltså ngt annat fel. Undrar vad ??:-/
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Att cruise lampan inte funkar kan väl också ha med lortiga avgaser att göra? Jag menar när mitt gasspjäll höll på och jävlades så funkade bara cruisen om den där stora orangea avgasrenings lampan inte lös....bara en fundering.
Användarvisningsbild
av Vojje
Där har vi en felkälla. Gasspjället :(
Någon som tror att det kan vara knappsatsen som trilskas?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Jag tycker det lutar åt knappsatsen, eftersom man verkar kunna aktivera cruise funktionen när som helst (alltså, tända cruise i display men inte aktivera farthållaren)
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Jackson75 skrev:Jag tycker det lutar åt knappsatsen, eftersom man verkar kunna aktivera cruise funktionen när som helst (alltså, tända cruise i display men inte aktivera farthållaren)
Varken aktivera Cruisen eller tända i displayen funkar om den orangea lampan som ser ut som en motor lyser, och den kan lysa för att lambda sond, LLM eller gasspjaälls helvetet håller på och bråkar. :)

Ville bara dela med mig av min teori, Men jag håller glatt med om att den säkert är fel. :D

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]