Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Står i valet att byta ut min Xc70-05 2.5 bensinautomat mot Volvo XC70 II D5 AWD dieselautomat.

Är det någon på forumet som har "ärliga" erfarenheter om denna bils bränsleförbrukning?

Drar den ca 0.8 i blandad körning som det sägs på specarna? Eller är det skönmålade siffror?

Blir det någon vinst för mig att byta bil bränsleekonomiskt?
Kör ca. 2000 mil/år.

Andra åsikter om denna bil tas mycket tacksamt emot!! :)
Min XC70 2012 automat drar mellan 0,6 - 1,2 l / mil. Vanligtvis ligger jag kring 0,8.

Senaste tankningen var 1,0. Men det var bara stadskörning inklusive en hel del med dieselvärmare.

Håller du dig från värsta storstadsköerna och undviker snabb motorvägskörning är det inga problem att hålla sig kring 0,7. Automatlådan är inte den snålaste och luftmotståndet är högt. Så länge du vet om det är det fungerar det som förväntat.
Malmstroem skrev:Min XC70 2012 automat drar mellan 0,6 - 1,2 l / mil.
Bästa svaret hittills :-)-) XC70 är tung, har högt luftmotstånd och låg utväxling.

Man kan köra grymt snålt om man kör långsamt, försiktigt och aldrig varvar, men lite hög fart eller gasande i stan får det att lätt skena.
VolvoB20 skrev:
Malmstroem skrev:Min XC70 2012 automat drar mellan 0,6 - 1,2 l / mil.
Bästa svaret hittills :-)-) XC70 är tung, har högt luftmotstånd och låg utväxling.

Man kan köra grymt snålt om man kör långsamt, försiktigt och aldrig varvar, men lite hög fart eller gasande i stan får det att lätt skena.
Hålelr helt och hållet med där också. Har kommit ner på E4 blandad med landsväg ner till 0.6, men minsta uppför eller snudd på gasen så drar den iväg. Vanligtvis ligegr jag mellan 0,7-1,1, snitt på 0,7-0,85

Har en D4 med samma motor som D5 2,4, de drar lika mycket... :/
Jag har en manuell, när jag "jobbar" med förbrukningen, tycker det är lite kul (fäller in backspeglarna i över 70, s,växlar ur och rullar mycket, smalare däck, mm.mm) så kommer jag ner på 0,65 mätt vid pump blandad körning, då visar datorn inne i bilen 0,53.
När frugan kör, skiter i förbrukning och bara trampar på, så drar den ca 0,8 mätt vid pump, datorn visar då ca 0,7.
Så kör du normalt med en automat så bör den hamnar på ca 0,8-0,85.
Gå in på http://www.spritmonitor.de så kan du se riktiga förbrukningssiffror från verkligheten.
Brassar man på i 180 km/h så far den upp över litern på landsväg ......

Tror nästan min dubbleturbo bensinsupra är snålare än min XC0 D5 i riktigt höga farter pga att den är så högt växlad och har så lågt luftmotstånd
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]