Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Hej. Jag måste berätta hela historien. Jag och min fru var på bio och när vi skulle åka hem,körde Max 100m från parkeringen då började det ryka under bilen. Det kom från höger bak sidan. Det kom inte ur avgasröret utan nånstans under det högra bak däcket. Det vi kände i bilen innan vi fattade att det var våran bil var lukten. Det luktade illa. Jag stannade stängde av bilen och det slutade ryka. Vi körde hem och några min efter kände vi lukten men det började inte ryka. Vi stannade och kontrollerade allt runt bilen medan motorn var i gång men det enda jag kunde höra var tickande ljud från avgasröret. Vi åkte hem och när jag parkerade bilen i garaget verkade allt ok. Det luktade inte illa längre. Bilen i frågan är V60 D 5 2011 år modell.
av orrbygrabb
Vet inte vad det kan vara, men tycker att ni inte skulle ha parkerat bilen i ett garage pga brandrisken.

Hade ni använt dieselvärmaren?
Var det några oljud eller trögt att komma iväg, typ som anliggande broms?

Tycker att du ska köra den till verkstad för koll, inte trevligt ifall den skulle ta eld någonstans.
Användarvisningsbild
av HakanJ
Vid höger framskärm sitter dieselvärmaren. Tror den den sotade till vid start och röken drog upp på som du säger höger baksida.
Brukar bero på för korta gångtider. Starta värmaren manuellt och lå den gå i 30minuter. Mer kan du inte göra själv.

Tänk på att du inte får köra värmaren i garage.
av D5an
S-60 D5 2011 med samma problem. Rök och luktade bränt. Åkte till Bilia som sa det var ett känt fel och Volvo tog kostnaden för ombyggnad av luftintaget till värmaren samt rengöring av värmaren.
Jag fick betala "felsökning" (av ett känt fel) vilket känns konstigt.
Strax under 1500 blev min kostnad.
Ö-bon.
av Tim
D5an skrev:S-60 D5 2011 med samma problem. Rök och luktade bränt. Åkte till Bilia som sa det var ett känt fel och Volvo tog kostnaden för ombyggnad av luftintaget till värmaren samt rengöring av värmaren.
Jag fick betala "felsökning" (av ett känt fel) vilket känns konstigt.
Strax under 1500 blev min kostnad.
Ö-bon.
Va? Man slutar ju aldrig att förvånas. Om det var en så kallad QB på problemet skall inte du som kund behöva betala en spänn.
Användarvisningsbild
av sony
Det är inget garage utan carports. Jag har testat bilen idag några ggr och det hände inget. Jag har också snackat med en bilmekaniker som sa till mig att det inte var någon fara. Han sa just det som vissa skrev här. Jag kör tyvärr oftast korta gångtider. Vi får se. Jag avvaktar och ser. Tack för tips
Användarvisningsbild
av skyrazer
Jag gissar till 100% på bränslevärmaren. Speciellt eftersom du nämner ett tickande ljud och att det slutade när du stängde av bilen. Lukten är ganska "oljig" kan man säga, detta då den inte går genom någon rening på vägen ut.
Du har värmaren på auto-mode och då följer den bilens start/stopp.
Otrevligt om man inte vet vad det är men helt ofarligt :)
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&a[…]

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]